Minister med knivmakartalanger

Under fredagen besökte socialförsäkringsminister Annika Strandhäll Mora och Morakniv. Hon var speciellt intresserad av hur företaget metodiskt arbetat med personalens sjukfrånvaro - och frisknärvaro - under de senaste åren, med positivt resultat. Givetvis fick hon även tillverka sin egen Morakniv.

Socialförsäkringsministern besökte Morakniv tillsammans med fackliga och politiska företrädare från Dalarna och Gävleborg.

VD Henk Noback och HR-ansvarig Pia Kadfalk tog emot presenterade företagets verksamhet samt guidade runt i fabriken. Fokus låg på det kontinuerliga och aktiva arbetet med frisk och välmående personal. Under flera års tid har Morakniv jobbat intensivt för att minska sjukfrånvaron och öka frisknärvaron. Som ett led i det arbetet har samtliga avdelningar på företaget involverats, med dagliga avstämningar och ständig kommunikation mellan alla medarbetare för att tidigt identifiera problem och utmaningar. Delaktighet är ett viktigt ledord, där allt handlar om att personalen ska känna sig sedda, bekräftade och en del av gemenskapen.

Rundturen i fabriken avslutades med att Annika Strandhäll fick tillverka sin egen Morakniv av klassisk röd modell.

Efter besöket kunde ministern konstatera att Morakniv är ett synnerligen gott i flera avseenden. Dels vad gäller framgångsrik export, dels det positiva arbetet med att hålla medarbetarna friska och hjälpa de som blir sjuka tillbaka till jobbet.