SEB lanserar fastighetsfonden SEB Arkadia Bostad

SEB lanserar fastighetsfonden SEB Arkadia Bostad

Morris Law har varit legala rådgivare till SEB Investment Management i samband med lanseringen av SEB:s nya fastighetsfond SEB Arkadia Bostad. Målet med fonden är att producera 5 000 yteffektiva och miljövänliga hyresrätter och trygghetsboenden med rimlig hyra utanför storstadsregionerna.

Sverige behöver fler bostäder, även i kommuner utanför storstadsregionerna. SEB har därför startat SEB Arkadia Bostad, en fastighetsfond som ska bygga och äga yteffektiva och miljövänliga hyresrätter och trygghetsboenden med rimlig hyra utanför storstadsregionerna. Tillsammans med samarbetspartners har SEB tagit fram ett koncept för smart byggnation av hyresrätter med bas i trä och miljövänliga energisystem. Husen kommer att prefabriceras i lokala svenska husfabriker nära respektive byggområde, vilket minskar transportsträckor och utsläpp under byggtiden. Samtidigt skapas och behålls lokala arbetstillfällen i de aktuella husfabrikerna.

Morris Law har framförallt biträtt SEB med upprättande och förhandling av avtalen med fondens samarbetspartners.

Fonden, som är tillgänglig för institutionella investerare, drivs av ett team på SEB:s fondbolag med lång erfarenhet av fastighets- och finansbranschen.
Teamet förvaltar cirka 40 miljarder kronor via fonder och diskretionära mandat, och investerarna bakom är stora svenska institutioner med lång investeringshorisont.

Morris Laws projektgrupp har framförallt bestått av Andréa Dahrén och Jonas Du Rietz.