Nya artister, skogsvandring och hampaföreläsning på festivallördagen!

“Hampa för mänskligheten” är en inspirerande föreläsning som hålls av David Appelgren, grundare av sidan Matfusket och ordförande i Svenska Hampaförbundet. David brinner för hampan och kommer att berätta mer om växten, som enligt många jordbruksexperter är den äldsta kultiverade grödan som människan någonsin odlat. Växten har fått dras med ett oförtjänt dåligt rykte på grund av ren okunskap som många politiker fortfarande besitter, när det gäller att särskilja industrihampan från dess droghaltiga kusin. De senaste åren har växten åter blivit tillåten i Sverige och fått en renässans som mat- och medicinalväxt, men även som ett hållbart alternativ till många andra material vi idag använder. David kommer berätta om hampans historiska användning och den senaste forskningen på lördag kl 11:45.

En annan intressant programpunkt kommer att vara “Skogsbad och Hängmatta” - en sinnlig skogspromenad kryddad med teater och musik. Under ledning av musikern Ida Knagg och skådespelaren Petra Lindblom från Kulturföreningen Den Generösa Skogen, kommer festivalbesökarna få följa med på ett annorlunda skogsbad under träden. “Skogsbad och hängmatta” är en vandring och skogspaus som beräknas ta ungefär 25 minuter. Det kommer att bli dubbla avgångar på lördagseftermiddagen - kl. 15.15 och 16.00.

Dessvärre har det blivit ett bortfall på lördagen: Julia Frej har drabbats av sjukdom och ersätts av Lisa Wanloo, som sedan 2017 gått från klarhet till klarhet med sitt ärliga uttryck. Lisa är född och uppvuxen på Hönö i Göteborgs skärgård och speglar bygdens råa skönhet och närheten till havet i sin musik. Med influenser i både americana och folkmusik skriver hon intima och starka låtar.­ Ett annat nytillskott under lördagen är skånska reggaebandet Jahjamän. Sedan tidigare spelar följande också följande band på Mossagårdsfestivalen 2020: Dotter, Ebbot Lundberg & Tentakel, Nicolai Dunger, Magnus Rosén, Johanna Kalliokuljo, Maria Anderberg & The Hillbilly Misfits, Miranda Murre Eriksson, Broder Jord Atajo, Mauv, Majorelle Blue, Nawa m.fl. Läs mer om artisterna och föreläsningarna på hemsidan: ekofestivalen.se

• Art, Culture, Entertainment

• Skåne

Mossagården i Veberöd är en kringbyggd skånelänga byggd år 1811, men Mossagården är också ett företag där navet i verksamheten kretsar kring ekologisk odling. De ekologiska odlingarna förenas med ekologisk e-handel, prenumeration på grönsakslådor, genbanksklassade djur, gårdsbutik- och trädgårdscafé, samt Mossagårdsfestivalen, en årlig ekologisk musik- och upplevelsefestival för hela familjen. Mossagårdsfestivalen har lett till att fler kulturella inslag planeras på gården i ett led av kultur möter natur på Mossagården.

Ebba-Maria Olson

Press contact VD Festivalgeneral 046-85544