Malmöbaserade konstnären Niki Cervin tilldelas 2019 års Move Passionship.

För tredje året i rad delar Move Management ut Move Passionship. Ett stipendium som innebär att Move Management köper konst av en konstnär som är i början av sin karriär och som vill göra skillnad med sin konst. 2019 års stipendiat är Malmöbaserade konstnären Niki Cervin, känd för sina stora explosiva färgrika målningar med en känsla av kraft och rörelse.

Niki Cervin fick med sig ett genuint konstintresse hemifrån då familjen var konstnärlig och det målades mycket. Intresset för att själv utöva konst vaknade på allvar när hon upptäckte graffitti vid fjorton års ålder. Familjen bodde vid den tiden i Örebro och på gymnasiet gick Niki bild- och form-linjen och skaffade sig i den vevan en ateljé.

”Ateljén låg i en gammal skofabrik där alla kontor gjorts om till ateljéer. Vi var ett helt gäng som hyrde där”, säger Niki Cervin.

Redan då fastnade Niki för det abstrakta måleri som är utmärkande för hennes konst idag.

”Jag har aldrig målat figurativt utan det är abstrakta landskap som intresserar mig. Naturen är min inspirationskälla – det räcker att jag ser ett landskap, träd eller en skog, så får jag idéer”, säger Niki Cervin.

Under de 18 år som gått sedan Niki stod och målade i den 17 kvadratmeter stora ateljén i Örebro så har hon hunnit med en hel del; Lunds konst- och designskola, författarskolan vid Lunds universitet och drygt 30 utställningar, från Oslo till Malmö. Och nu har hon alltså tilldelats Move Passionship. Syftet med stipendiet är att stötta konstnärer som delar Moves vision om ”att skapa en modigare och roligare värld.”

”För mig har konst en förmåga att ge oss människor en djupare förståelse av oss själva och andra, och förstår vi andra så blir vi också mer modiga och mindre rädda”, säger Niki Cervin.

Niki Cervins konstverk uttrycker sårbara och utsatta miljöer. Genom stora målningar porträtterar hon scener där kaotiska händelser ägt rum. Hon undersöker landskap, som har utsatts för extremt väder och har lämnats i spillror, i oigenkännlighet. ”Rampart”, det konstverk Move köpt av Niki Cervin, är en 130 cm x 100 cm stor målning i röda och rosa nyanser. Förutom att Move köper konst av stipendiaten, så får hans eller hennes konst dessutom pryda Moves visuella material. På så sätt får de tusentals människor Move möter varje år också ta del av stipendiatens konst.

”Rampart är en ögonblicksbild av ett händelseförlopp – två krafter som drabbar samman på mitten, den ena kommer uppifrån och den andra underifrån. Och det är just det här kraftfulla och omskakande vi fastnade för hos Niki, och det sätt på vilket hon ser på konst som en förändringskatalysator”, säger Lisa Forsman Kolmevik, marknadschef på Move Management.

Niki jobbar just nu idogt i sin ateljé inför kommande utställningar.

Motivering – 2019 års Move Passionship-stipendiat

Move Passionship 2019 tilldelas Niki Cervin för hennes starka och självklara formspråk. Med abstrakta och dynamiska former skapar hon iögonfallande konst som får ett eget liv. Det är salt och sött, lyckligt och vemodigt, balanserat och oregelbundet. Det är elegant kaos skapat med fingertoppskänsla.

Nikis konst finns att beskåda på:

www.nikicervin.com

www.galleribacklund.se

Och att köpa bland annat på:

www.arterly.se

www.saatchiart.com

Kontakt Move Management

Lisa Forsman

Marknadsansvarig, Move Management

lisa@move.se

Om Move Passionship

2017 tog vi på Move Management ett steg närmare vår vision och instiftade Move Passionship. En form av stipendium genom vilket vi stödjer och lyfter fram konstnärer som med övertygelse, passion och nytänkande bidrar till utvecklingen inom sitt arbetsfält. Han eller hon ska också dela Move Managements värderingar och vision om att skapa en ”modigare och roligare värld”.

2017 års vinnare, Timja Femling: http://timjafemling.com
2018 års vinnare, Emma Tingård: http://www.emmatingard.com

• Företagande

Varje människa har en uppsättning förmågor, talanger och egenskaper. På Move är vårt jobb att hitta det som finns inombords och göra det synligt. När kraften släpps lös och potentialen ges utrymme, kan vad som helst hända. Och det är startskottet till att hela organisationen börjar växa på allvar. Vi ser passion.

Joakim Eklund

Presskontakt 0722484640