Det är inte utan att man känner sig riktigt stolt… En dag med ett av våra proffs!

Det är i butiken det händer – och där, just där, lär och inspireras jag som allra mest. Jag hade glädjen att få samresa med Martin Landau, en av våra säljare för Midsonas varumärken Kung Markatta och Urtekram i Malmöområdet. När dagen var slut var jag fylld av nya insikter och inspiration. Jag blev imponerad både av de varumärken vi arbetar med och våra säljare.

Jag frågade Martin: Vad är viktigt som säljare?

• Bygga ett långsiktigt förtroende hos kunden.
  • Att alltid hålla vad jag lovar.
  • Känna mitt distrikt och mina kunder.
  • Vara serviceminded.

Allt detta får jag åtskilliga bevis på under dagen. Martin känner alla! Han hejar både på den som sitter utanför butiken och ber om pengar, ”Dem träffar jag ju också ofta”, säger Martin, ”ett Hej kan betyda så mycket. Jag skulle aldrig gå förbi någon som arbetar i butiken utan att hälsa”, fortsätter Martin. Att han är ett känt ansikte råder det ingen tvekan om, inte heller att han är uppskattad. Martin ses som en av dem, som i likhet med butikens egna anställda, arbetar för att lyfta butikens försäljning, säkra rätt erbjudande till kunderna och skapa snygga exponeringar. Det finns en stolthet hos Martin.

”Var rädd om honom”, hör jag mer än en gång. ”Det är tack vare Martin som vi har ett sådant bra samarbete”, säger en butikschef.

Martin älskar sitt jobb och det märks. Han känner otroligt starkt för Kung Markatta och Urtekram. ”Jag har varit med från starten, jag har fått förmånen att bygga upp det här”, säger Martin.

Hos Coop i Jägersro bygger vi en julexponering. Jag, som av min omgivning anses pedantisk, ställer den så att jag tycker det ser snyggt ut varpå Martin justerar den några centimeter. ”Det blir snyggare om vi följer linjerna i golvet”, säger han. Och snyggt blir det! Det är vad jag kallar ”det lilla extra”. En exponering som sticker ut, som kommer att skapa uppmärksamhet och driva försäljning i butik. Visst blev det snyggt!

På ICA Supermarket Söder finns en hel avdelning med våra produkter. Butiksansvarig och Martin pratar ihop sig om behovet framåt och exponering av produkterna. Denna butik har en tavla där kunderna själva får skriva upp om det är några produkter de saknar. Kung Markattas lönnsirap och Urtekrams små torkade fikon står det på tavlan. Med rätt butiksansvarig och rätt säljare är det löst direkt och butiksansvarig skriver tillbaka till kunden på tavlan ”finns inne nästa vecka”. Det är service. Det är kundfokus. Det ger försäljning - och samarbeten.

• midsona
  • exponering