En spännande dag i Smålands servicehandelsbutiker!

Vår HR Chef Helena Estling kommer under året samresa med våra "årets säljare" och nu var det dags att åka med Andreas i Småland. Hur är det att arbeta med de mindre butiksformaten i servicehandeln och hur man lyckas som säljare?

Min turné med Movements säljarstjärnor tuffar vidare, den här gången återvände jag till staden där jag är född och uppväxt, för att tillbringa en dag med bästa Andreas Stark i några av Växjös servicehandelbutiker.

Andreas plockar upp mig i centrala Växjö, glad och taggad för en ny dag på ett jobb som det märks att han verkligen gillar. Vi åker ut till Öjaby och träffar Pelle som driver mack, butik och motell där sedan många år. Det känns som att han verkligen har längtat efter Andreas : ) Det blir ett bra säljsamtal som resulterar i fina ordrar. Jag själv drabbades av härlig nostalgi då det visade sig att Pelle kände till min farbror Tage, som drev en servicehandelbutik i Växjö på 70-talet.

Nästa anhalt är en stor butik med matvaror och kunder från hela världen, här får vi ha ett lite annat angreppssätt – lakrits funkar till exempel inte här och man säljer mindre av det mesta såhär mitt i Ramadan då större delen av kundkretsen fastar. Här lyckas Andreas dock lite otippat få in Verums hälsofil, spännande att se hur den landar in hos kunderna. Vi konstaterar också att en Wato borde sitta klockrent när solen har gått ner och man får lov att fylla på sina reserver efter en lång fastedag! Även i denna butik möts Andreas av glada ansikten och öppna famnar och resultatet blir såklart därefter – även om inköparen skämtsamt säger att ”du kan lura på mig vad som helst nu när jag har fastat i fyra dagar”…

Vi äter lunch tillsammans (känns bra att få ut Andreas på restaurang då han enligt egen uppgift oftast äter tonfisk direkt ur burken till lunch) och pratar om jobbet, livet och motivationen.

Varför gillar du att jobba för Movement, Andreas? Jag älskar försäljning och att vara ute i butik, och här får jag en blandning som passar mig ypperligt. Det allra roligaste är när man säljer in något som kunden inte tror på från början och som sedan går jättebra! Våra starka varumärken är också väldigt roliga att jobba med.

Vad är det som gör att du lyckas som säljare? Att jag brinner för butik och försäljning, och är duktig på att bygga relation och förtroende. Jag håller vad jag lovar, och jag överraskar ibland mina kunder med att påminna dem om vad jag har lovat dem – sådant skapar tillit och leder till bra affärer.

Hur är det att jobba med servicehandeln? Fantastiskt roligt – småskaligheten gör att jag skapar närmare relationer och jag har också möjlighet att prata med kunderna i butiken.

Efter lunchen beger vi oss ut till Gemla för att titta till en Matöppet-butik. Ägaren dyker upp genomförkyld men tar sig ändå tid för ett samtal – även han väldigt glad att se Andreas. Här reder vi upp i tuggummihyllan och säljer in massor av Göteborgs kex, Västerbottenost och OLW chips. Efter ett snabbesök på Andreas lager är det dags för mig att vända hem till Skåne igen efter en superrolig dag!

Jag är jätteimponerad och glad över:

• ytterligare en grym säljare och härlig kollega
  • kraften i våra portföljer
  • vilken skillnad och utveckling vi skapar ute i butik

/ Helena Estling, HR Chef