​Vi lär känna Duracell och besöker deras prisbelönta batterifabrik!

”Om jag säger batterier, vilket varumärke tänker du på då?” då tror jag att du svarar ett eller två varumärken. Jag tror också att ett av dem varumärkena du nämner är Duracell. Varumärket är starkt förknippat med batterier. De kännetecknas av att de är svarta med en koppartopp och den rosa kaninen som springer och springer. För att lära känna Movements samarbetspartner och varumärket Duracell åkte vår KAM Jonas Fejes och Brand Manager Maria Hoffsten ner till Bryssel för att träffa Duracell och alla distributörer i Europa och i Afrika. Maria berättar mer för oss om resan.

Vi börjar med lite intressant fakta om Duracell:

- Har funnits sedan början av 40-talet.

- 1969 var Duracell med i Apollo 11-expeditionen och blir det första batteriet på månen!

- 70-talet föds den rosa kaninen som började sin karriär i TV och har därifrån gått från en enkel leksak till en rolig och omtyckt märkesikon som ger värme och personlighet till varumärket.

- Duracell är världens största batteriföretag sett i marknadsandelar och den ledande tillverkaren av högpresterande alkaliska batterier, specialceller och laddningsbara alternativ

- I genomsnitt säljs 63 Duracell-produkter varje sekund på jorden! Sedan 2016 blev företaget en del av Berkshire Hathaway-gruppen.

Dagarna är planerade till punkt och pricka, vi kommer verkligen att få lära oss allt om Duracell! Vi lär oss allt om företagets historia, besöker deras prisbelönta batterifabrik, packningsfabrik, innovationscenter och framförallt lär känna människorna bakom Duracell. Vi varvar utbildning med besök i butiker, workshops och best practise presentationer. De som arbetar med Duracell lever verkligen sitt varumärke. För en marknadsnörd som mig blir jag tårögd när jag ser byggnaden som är formad och färglagd som ett batteri, när marknadsansvarige har skor som är svarta med kopparfärgade snören och allas mobilfodral är Duracellklädda.

Vi får lära oss att i ett genomsnittligt hushåll, räknat med 2 barn, så finns det väldigt många batterier. Tänk på ditt eget hem, hur många batterier har du? Räkna in din badrumsvåg som står och samlar damm under handfatet, din välanvända fjärrkontroll till TV:n, din låda med ”bra att ha batterier”, din hunds blinkande halsband, ditt barns ljuvliga keyboard, osv. Batterier finns överallt, och framtiden vi går mot kräver starkare batterier och batterier som håller. Varje hushåll har ett snitt på cirka 98 batterier! Testa räkna och se att du inte hamnar långt därifrån.

Vi besökte även Duracells batterifabrik, den vann pris 2018 för ”Factory of the future award” och här produceras AA och AAA batterier. Förutom att se den otroliga mekanik och precision som krävs i fabriken fick vi även lära oss mer ingående om batterier om vad som skiljer Duracell från andra batterier. Batterierna håller hög kvalitet vilket gör det mer hållbart att köpa bra batterier!

Efter dessa intensiva dagar så ska nu jag och Jonas se till att sätta Duracell åter igen på den svenska kartan så att fler kan få bra batterier i sina apparater. Vi är laddade till tusen!