Conaxess Trade Sweden AB förvärvar Movement Group Nordic AB

Vi är glada att meddela att Movement Group Nordic AB förvärvas av Conaxess Trade Sweden AB.

Movement, med sitt huvudkontor i Malmö, är en av Sveriges ledande distributörer inom FMCG med välkända varumärken inom dagligvaru-, service-, sport- och hälsofackhandeln samt inom restaurang och storhushåll. Movement har kundanpassade lösningar inom logistik och distribution, marknadsföring, nyckelkundsbearbetning och säljkårsbearbetning i butik. Med över 90 års erfarenhet och baserat på framgångsrik leverans och utveckling, nöjda samarbetspartners och starka säljkårer, kommer detta förvärv att stärka verksamheten för Conaxess Trade i Sverige.

“Movement är ett fantastiskt tillskott till vår svenska verksamhet. Det kombinerade företaget har en väldigt stark marknadsposition med många duktiga och kompetenta medarbetare. Jag är säker på att detta kommer att göra oss än mer framgångsrika på den svenska marknaden”, säger Uwe Thellmann, CEO på Conaxess Trade. Jens Gjedrem, Regional Manager i Sverige och Norge berättar vidare att “detta ger oss de kompetenser och den storlek som krävs för att säkerställa tillväxtstrategin för våra samarbetspartners i Sverige.”

“Jag är otroligt glad över denna möjlighet och ser fram emot att arbeta med nya kollegor för att leverera ännu bättre service till både nuvarande och nya samarbetspartners och kunder. Det känns som att vi är en perfekt match utifrån de tjänster vi erbjuder våra samarbetspartners och skapar en verksamhet med en stabil grund att leverera, både idag och i framtiden”, adderar Jennifer Friman, CEO på Movement.

Förvärvet av Movement är fortfarande föremål för genomlysning av Konkurrensverket. Movement Group Nordic AB och Conaxess Trade Sweden AB kommer att fortsätta arbeta som separata legala enheter tills detta arbete är avslutat och integrationsprocessen är färdig. Vi förväntar oss att detta arbete är färdigt andra halvan av 2021.

Alla våra samarbetspartners kommer att kontaktas individuellt och hållas kontinuerligt uppdaterade i processen framåt.

Om Conaxess Trade Group

Conaxess Trade är distributör av snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) till detaljhandeln och alternativa säljkanaler. Conaxess (tidigare Valora Trade) representerar stolt ca 300 fina varumärken inom såväl food som non-food. Conaxess Trade Group verkar i alla skandinaviska länder (Danmark, Sverige, Norge och Finland) samt i Österrike och Schweiz. Conaxess är en långsiktig partner som skapar regionala och lokala marknadslösningar för FMCG-produkter för såväl varumärkesägare som kunder. Helhetslösningar, liksom anpassade lösningar, genom hela värdekedjan – från marknadsinsikter och nyckelkundbearbetning till marknadsföring och kategoriarbete samt inköp, logistik, lager och säljlösningar ingår i erbjudandet. Sedan 2016 ägs Conaxess Trade av Aurelius, som är ett av Europas ledande investmentbolag, med långsiktig investeringshorisont och kontor i München, London, Madrid, Amsterdam och Stockholm.

Om Movement

Movement är distributör av snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) och erbjuder både fältsäljlösningar och fullskaliga distributörslösningar. Movement representerar ungefär 60 välkända varumärken och verkar inom flera säljkanaler, ex. dagligvaru-, service-, sport- och hälsofackhandeln samt inom restaurang och storhushåll. Med sina 90 år av erfarenhet på den svenska marknaden och med ett dedikerat team, är Movement idag en av nyckelspelarna inom FMCG i Sverige. 2017 förvärvade Movement Ancrona AB, vilket stärkte dess position inom försäljning och marknadsföring. Precis som Conaxess Trade, erbjuder Movement sina varumärkesägare såväl helhetslösningar som anpassade lösningar genom hela värdekedjan. Innan Movement förvärvades av Aurelius var företaget privatägt.

• fältbearbetning
  • samarbete