Lekfull innovatör firar 10 år i Sverige

Med de allra minstas smakupplevelse i fokus lanserade Ella´s Kitchen de första klämpåsarna i Sverige. Idag, 10 år senare, är de fortfarande det barnmatsvarumärke som säger sig värna om barnen allra mest.

När Ella´s Kitchen dök upp i de svenska matvaruaffärerna för tio år sedan, stack de inte bara ut med sina klämpåsar. Både innehållet i dem, formen på dem och filosofin bakom företaget visade vad som på riktigt var viktigt – barnen.

– Ja, våra produkter är ekologiska. Och ja, vi använder oss bara av de bästa råvarorna. Men den största skillnaden mellan oss och andra är vårt fokus. Barnen. Vårt uppdrag är, och har alltid varit, att förbättra barns liv genom att utveckla en hälsosam relation till mat, säger Mark Cuddigan, vd på Ella´s Kitchen.

Att det brittiska varumärket vände sig mot Sverige säger Mark beror på de svenska föräldrarna.

– Vi kände ganska snabbt att svenska föräldrar delar vår filosofi om att sätta barnen först. Allt vi gör ska göras på barns vis och med deras bästa i fokus. Vi brukar säga att vi tar de små smaklökarna på minst lika stort allvar som de stora.

Det första året fanns tre smoothies och tre frukt- och grönsakspuréer från Ella´s Kitchen i de svenska barnmatshyllorna. Idag stoltserar man med ett 30-tal produkter som förutom smoothies och puréer även omfattar yoghurt- och havremellis, varmrätter, snacks och bars. Alla i lekfullt färgglada förpackningar med spännande och unika smaker.

– Dessutom skulle jag säga att vi idag ännu mer bidrar till en bättre värld. Visst vill vi sälja våra produkter men vi vill också påverka marknaden att tänka och agera för en bättre hälsa och miljö.

Som ett av de första varumärkena på den svenska marknaden är Ella´s Kitchen certifierade med B corp. Det innebär att man är ett företag som inte bara vill bli bäst i världen, utan också för världen. Ett företag som genom att uppfylla en rad hårda krav använder sin affärsverksamhet för att göra skillnad.

– Våra värderingar sätter också mer press på oss. Hur kan vi fortsätta att påverka marknaden och göra ännu bättre ifrån oss? Vi vill visa vägen.

Enligt Jenny Waldelius, marknadschef på Ella´s Kitchen Sverige, fyller de även en allt viktigare funktion när det kommer till att stötta föräldrar.

– Det finns mycket kunskap samlat hos Ella´s Kitchen. Det här vill vi dela med oss av. Inte minst genom vår kundklubb. Att introducera mat kan vara en stressig tid. Men vi vill ge föräldrarna självförtroende och glädje. Att de ska känna att de har en rolig resa framför sig, utan massa oro och rädsla att göra fel.

Ella´s Kitchen lanserades av Paul Lindley, Ellas pappa, 2006 i Storbritannien. Han tycker att små barn också ska ha en möjlighet att äta bra ekologisk mat som både är nyttig, smakrik, rolig och behändig. 2009 lanserades Ella´s Kitchen i Sverige i samarbete med Movement och det blev snabbt en succé som förändrade barnmatskategorin med sina klämpåsar. Det svenska sortimentet består av smoothies, frukost/mellanmål, fruktpuréer och snacks. Läs mer på www.ellaskitchen.se. Ella´s Kitchen blev B corp certifierade 2016 och verkar sedan dess för att få fler företag att certifiera sig.

Movement är närmare 120 medarbetare som varje dag arbetar för att skapa tillväxt för våra samarbetspartners. Samtidigt fortsätter vår egen tillväxtresa. Vi skall vara det ledande sälj-, marknadsförings- och distributörsbolaget för varumärkesleverantörer som vill utveckla sin marknadsposition.Idag samarbetar vi med aktörer som redan är etablerade på marknaden såväl som varumärkesleverantörer som önskar etablera sig i Sverige. På Movement tar vi ansvaret för hela värdekedjan ända fram till konsumentens köpbeslut. Genom nära kundrelationer med butiker, kedjor, restauranger och grossister är vårt fokus att positivt påverka konsumentens köpbeslut. Det har vi gjort i över 90 år på den svenska marknaden.