Movestic inkluderar tjänst i sjukförsäkring för att förebygga stress

I samarbete med Linkura adderar Movestic en ny tjänst för att förebygga stress, i sjukförsäkring kopplad till tjänstepension. Tjänsten använder biodata och digital rådgivning för att, på ett individanpassat sätt, förebygga ohälsa relaterad till stress.

Tjänsten som heter Movestic Omtanke fokuserar på att tidigt identifiera personer i riskzonen för stress och utmattning. Genom analys av individens egen biodata i kombination med digitala råd och verktyg ges individen möjlighet att förändra sin situation och därmed undvika sjukskrivning.

- Stress och utmattning är ett ökande problem för både individen och samhället. Vi är därför glada över att tillsammans med Linkura kunna erbjuda en förebyggande tjänst som med hjälp av modern teknik ger en individuell bedömning av varje persons hälsostatus, och följer upp med råd och coaching som anpassas därefter, säger Linnéa Ecorcheville, vd Movestic Liv & Pension.

Sjukskrivingar kopplade till psykisk ohälsa inklusive stressrelaterade sjukskrivningar ökar och står enligt Försäkringskassan för ca 40 procent av alla sjukskrivningar. Den nya tjänsten är en del av ett nytt koncept för sjukförsäkring, Movestic Må väl, där även ersättning vid långvarig sjukdom och stöd och hjälp för att komma tillbaka från sjukskrivning ingår. Movestic Må Väl ingår i alla Movestics pensionsplaner.

- Genom samarbetet med Movestic ger vi möjlighet för fler att få tillgång till digitala träningsprogram för mental kondition och förhoppningsvis kan vi tillsammans bidra till ett ökat välmående och att undvika sjukskrivning för stress och utmattning, säger Boel Sjöstrand, vd för Linkura.

Så fungerar Movestic Omtanke:
1. Hälsokoll - En enkät där individen själv svarar på frågor om sin hälsostatus. Om låg eller ingen risk för stressrelaterad ohälsa upptäcks erbjuds tips och digitala föreläsningar för att bibehålla och stärka sin hälsa och förmåga till återhämtning. Alla Movestic-kunder inom tjänstepension med sjukförsäkring kan göra hälsokollen en gång per år.
2. Insiktsprogram - Med hjälp av en EKG-mätare samlar individen in sin biodata och laddar upp till en app. De personliga mätvärdena analyseras och genom daglig coachning med Linkuras digitala coach Linus byggs insikter och förståelse om vad som orsakar stress och när återhämtning sker.
3. Coachprogram - För den som behöver ytterligare stöd kompletteras analysen av biodatan med personlig coaching i form av samtal för att nå en datadriven beteendeförändring.

Om Linkura
Linkura har genom att kombinera avancerad teknik som EKG-mätare med coaching skapat en ny modell och ett digitalt träningsprogram för mental kondition som visat på goda resultat. Linkura startades 2013 som en avknoppning från institutionen för medicinsk teknik vid Linköpings universitet.

Mer om Movestic Må väl går att läsa här.

För ytterligare information:
Helena Olsson, Chef Kommunikation och Varumärke, Movestic
helena.olsson@movestic.se

Tobias Widemar, Marknadschef, Linkura
tobias.widemar@linkura.se

Om Movestic Liv & Pension

Movestic Liv & Pension är ett tjänstepensionsföretag som tillhandahåller individanpassat pensionssparande och försäkringsskydd. Movestic är bland annat valbart för tjänstepension ITP och SAF-LO. Företaget har huvudkontor i Stockholm, grundades år 2000 och ägs idag av det brittiska börsnoterade bolaget Chesnara Plc. För mer information besök hemsidorna www.movestic.se och www.chesnara.co.uk