Emil Svensson och Jacob Lundberg har med sin idé om en enklare och säkrare betalningslösning för begagnatmarknaden antagits till inkubatorprogrammet.

Enklare och säkrare betalning för begagnatmarknaden

Efter tio veckors vässande av sin affärsidé i vårt utvecklingsprogram Boost Chamber blev Emil Svensson och Jacob Lundberg två av tre entreprenörer att gå vidare till inkubatorprogrammet. Nyligen signerade de sina kontrakt och efter sommaren sällar de sig till våra övriga 15 bolag som får skräddarsydd och individuell affärscoaching hos oss. Idén de ska arbeta med löser den betalningsproblematik som kan uppstå när man som privatperson ska handla på begagnatmarknaden.

Grattis, och välkomna till inkubatorn!

– Tack så mycket, det ska bli jättespännande och roligt att dela den här resan med Movexum!

Berätta kort om er idé och hur den uppkom?
– Vi vill förenkla, förbättra och skapa större säkerhet på begagnatmarknaden. Genom moderna IT-lösningar kombinerat med existerande tjänster kommer vi att skapa en mer hållbar cirkulär handel. Idén uppkom genom egna negativa erfarenheter vid handel av begagnade varor på annonsplattformar på internet.

Förändrade vårt utvecklingsprogram er idé på något sätt?
– Boost Chamber prövade vår idé inom flera områden. Utvecklingsprogrammet har stärkt vår idé genom att ”syna den i sömmarna” och upptäcka brister och förbättringsområden. Programmet har även inspirerat oss att se utvecklingspotential i idén, inom relaterade områden.

Hur skulle ni summera de tio veckorna som programmet pågick?
– Programmet har varit relevant och proffsigt. Momenten inom LEAN-startupprocessen och framförallt analys- och verifieringsmomenten kändes viktiga för oss. Coacherna har inspirerat och ständigt pushat oss framåt, guldstjärna till dem!

Hur känns det att bli antagna?
– Vi blev otroligt glada! Att få uppbackning av så duktiga människor som tror på oss och vill hjälpa oss förverkliga vår ide är fantastiskt! Det motiverar oss ännu mer att förverkliga vår dröm.

På grund av Covid-09 så blev årets första Boost Chamber också den första att hållas digital – hur tycker ni att det fungerade?
– Fungerade felfritt! Coacherna ställde snabbt om agendan till att presentera ett riktigt bra program åt oss deltagare. Lite tråkigt att missa den personliga kontakten med coacher och deltagare men vi tror inte att utfallet eller resultatet av programmet påverkats jättemycket av en digital omgång.

Vad ser ni mest fram emot med inkubatorprogrammet?
– Vi ser fram emot att dela resan från idé till slutprodukt med kunniga och inspirerande människor. Vi ser även fram emot att nyttja Movexums kompetenser och nätverk, för att komplettera och stärka vår idé och team. Den stora personliga resa vi har framför oss, kommer också vara extremt rolig och spännande.

Fakta entreprenörerna

Studerar båda två företagsekonomiprogrammet på Högskolan i Gävle. Kombinerat med detta har båda Emil och Jacob arbetat deltid som privatrådgivare på Handelsbanken. Emil är 24 år ung och har tidigare drivit ett aktiebolag inom e-handel samt arbetat med försäljning. Jacob är 25 år gammal och har tidigare bott och arbetat i fjällen inom försäljning och kundrelationer. Bolaget i vilket idén ska utvecklas heter JE Market Solutions AB, idénamnet filar fortfarande Emil och Jacob på.