Barn- och äldreminister deltar i boksläpp i Torsåker, Gästrikland

Barn- och äldreminister deltar i boksläpp i Torsåker, Gästrikland

Du vågar bli gammal i Sverige!

Maria Larsson deltar i boksläpp i Torsåker, Gästrikland

Den 16 november släpps Äldreboken vid en ceremoni på Äldreboendet Spelmannen i Torsåker, med närvaro av barn- och äldreminister Maria Larsson.

Äldreboken är en anorlunda bok om svensk äldreomsorg, långt från de senaste årens larmrapporter. Med fantastiska bilder och inspirerande exempel beskrivs äldreomsorgens  vardag. En i huvudsak vacker och positiv vardag!

”Jag har känt stor sorg för äldreomsorgens försämrade rykte”, säger författaren Jan Bornestig – till vardags socialchef i Hofors Kommun. ”Det är förstås viktigt att media uppmärksammar problem i en offentligt finansierad verksamhet, men det har gått alldeles för långt när människor börjat tro att äldreomsorgen är i kris och känner rädsla för att bli gamla. Svensk äldreomsorg är tvärt om ett internationellt föredöme, och vi kände ett stort behov att beskriva detta på ett lättillgängligt sätt.”

Han och medförfattaren, fotograf Håkan Olsén, har tagit sig an att visa upp denna alternativa och enligt deras mening mer korrekta verklighet. Utifrån en lättillgänglig beskrivning av Socialtjänstlagen, och med mängder av varma bilder och vardagsexempel, speglas verksamheten på ett sätt som är informativt, inspirerande och måste ingjuta stolthet bland de yrkesverksamma.

Jan Bornestig fortsätter: ”Alla har vi en relation till någon äldre person som vi bryr oss om. Och en dag är vi själva där - när vi pensionerats och kroppen börjat krångla. När vi efter ett långt yrkesliv behöver hjälp av andra. Därför ville vi också beskriva vilka rättigheter man faktiskt har – på ett lite mer lättillgängligt sätt än Socialtjänstlagen, som i original kanske inte är så lätt att förstå.”

Medförfattaren och fotografen HåkanOlsén kompletterar: ”Vad få tänker på, är att närmare 300 000 personer över hela landet arbetar inom äldreomsorgen. Med en så stor organisation kan man inte undgå att det också finns dåliga chefer och medarbetare. Men utifrån de besök och intervjuer jag gjort i arbetet med boken, måste jag säga att de allra flesta äldre är utomordentligt nöjda med det stöd de får. Jag är djupt imponerad av det arbete som utförs, och av de människor som arbetar i verksamheten!”

Äldreboken har en varm och humoristisk ton, med mängder av karaktärsfulla och ändå respektfulla bilder och beskrivningar av äldre människor, deras tidigare liv och deras situation i dag. Det är ett högkvalitativt praktverk som man gärna låter ligga framme, och nog kommer att titta i ofta. Förutom informationen om de äldres rättigheter och deras bilder och egna kommentarer, har representanter för seniororganisationer, fackförbund och kompletterande aktörer fått komma till tals i boken. Förord har skrivits av barn- och äldreminister Maria Larsson.

För mer information, besök Äldrebokens hemsida: www.aldreboken.se, eller kontakta:
 Jan Bornestig (
janbornestig@hotmail.com) 070-398 3535