Björn Ferry skriver bok om jägarkost (LCHF)

Björn Ferry skriver bok om jägarkost (LCHF)

Skidskytten och guldolympiern Björn Ferry kommer i januari nästa år att släppa en kokbokbok tillsammans med kocken Cathrine Schück. Björn Ferry bytte kost i juli 2009 efter att han läst LCHF:se-medarbetaren Frank Nilssons bok "Istället för doping". Nilsson kallar i boken LCHF för den moderna varianten av vår ursprungliga föda - Jägarkost

Så här skriver Björn Ferry på sin hemsida:

"Några sköna dagar uppe i morsfarsans stuga mellan Tärnaby och Hemavan. En dag i slalombacken och en långtur på fjället.
Jag kommer att vara hemma i Storuman den här veckan. På torsdag kommer en fotograf upp hit för att ta bilder till min kommande kokbok!
Efter OS så får jag frågor om min kost varje dag. Jag äter ju minimalt med kolhydrater jämfört med andra idrottare. Det är häftigt att det går att vinna OS-guld på en sån kost. Boken kommer i januari!"

Frank Nilsson säger:
-Lanseringen kommer att innebära ett stort steg framåt för folkhälsan och för sunt idrottande baserat på riktig föda, istället för piller, sportdrycker och sjukdomsframkallande kolhydratladdning. Det är verkligt spännande att en fixstjärna som Björn Ferry lämnar ett inlägg av detta slag i kostdebatten. Det gör att debatten om vad som är optimal föda för människan tar ett stort språng framåt. Tidigare har Jonas Colting lämnat värdefulla bidrag till den debatten och när nu Björn Ferry tar detta steg stiger debattemperaturen till nya höjder. Boken kommer att bli ett viktigt bidrag i arbetet att få särskilt de idrottande ungdomarna in på ett bättre alternativ för vad man ska äta, både när det gäller att hålla sig friska och prestera optimalt.

Kontaktpersoner:
Frank Nilsson, tel. 0663 66 38 44 el. 073 042 75 73 livlinan@hotmail.com
Cathrine Schück, tel. 0707 333 027  cathrine@schuck.se
Björn Ferry, tel. 070 650 65 84  bjorn@bjornferry.com

LCHF.se drivs av företaget LCHF Sweden AB som grundades 2009 och vars syfte är att genom affärsmässig verksamhet verka för och sprida kunskap om bra mat med utgångspunkt i artriktig och icke sjukdomsframkallande föda för människan. Företaget har sitt säte i Gävle och bland delägarna finns läkare, beroendeexpertis, diabetiker, molekylärbiolog mm.

LCHF är med i Movexum

Movexum är Gävleborgs regionala företagsinkubator - en kreativ utvecklingsmiljö för tillväxtföretag. Här erbjuds både stöd i form av kvalifi erad affärscoachning och vid behov kontorsplats tillsammans med andra tillväxtföretag. Movexum ger tillgång till kompetens, kontakter och kapital. Movexum är garanten för ett professionellt stöd till en lyckad företagsutveckling. Movexum antar företag som verkar i Gävleborg och har affärsidéer med tillväxtpotential. Det innebär bland annat att den tänkta produkten eller tjänsten ska kunna nå en stor marknad och att företaget ska kunna växa. Movexum vänder sig både till nya och befintliga företag. Movexums VD och styrelse – som består av erfarna och kunniga entreprenörer och affärsmän – beslutar om vilka affärsidéer som antas till programmet. Här gäller business – inte byråkrati.

Företagen erbjuds affärscoachning i tre olika steg:

Pre Lab – från idé till affärsidé (3 månader)

Business Lab – affärsutveckling, första steget ut på marknaden (9 månader)

Business Accelerator – etablering på marknaden (upp till 24 månader)