Bostadsrättsförening sparar över en miljon för sina medlemmar!

BRF Bellman har valt att utnyttja husens existerande koaxialkabelnät för att ge 100 Mb/s bredband. InCoax Networks har levererat ett fastighetsnät som är dimensionerat för att ge medlemmarna tillgång till snabbt bredband och framtida bredbandstjänster, som IPTV. Med denna teknik och ett gruppavtal så sparar medlemmarna över en miljon kronor per år.

BRF Bellman byggdes 1967-69. Området ligger i omedelbar närhet till det sammanhängande natur- och strövområde som sträcker sig ut mot Gamla Uppsala och Gränby. Bostadsrätterna är fördelade på 17 hus med totalt 396 lägenheter. Föreningen har ComHem som tjänsteleverantör för TV. ComHem kan också leverera bredband men medlemmarna upplevde det som långsamt och dyrt.

– Vi hade sökt länge efter en lösning för som ger oss ett fastighetsnät som klarar framtida krav på hastighet och datamängder, utan att behöva dra ny kabel i våra trapphus, säger Per Fåhraeus, ordförande i föreningen.

Lösningen blev att använda existerande infrastruktur i form av husens koaxialkabelnät, ursprungligen enbart avsett för distribution av radio- och tv-signaler. Där finns ett outnyttjat frekvensområde, ovanför de vanliga tv-signalerna, som kan användas får access av snabbt bredband med hjälp av InCoax innovativa GoCA-teknologi. Den ger en lösning som är beprövad, stabil och med stor bandbredd samt kort installationstid till låg kostnad och kabel-tv påverkas inte. Genom att teckna gruppavtal med en bredbandsoperatör kan månadskostnaden per lägenhet hållas låg. Nu får medlemmarna 100 Mb/s bredband inkluderat i månadsavgiften som inte behövde höjas. Medlemmarna tjänar över en miljon kronor per år jämfört med att behålla ComHems bredband.

InCoax Networks är pionjär när det gäller att utnyttja hemmanätsstandarden MoCA (Multimedia over Coax Alliance) för användning i flerfamiljshus och småhusområden.  Med hjälp av InCoax Gigabit over Coax-teknologi (GoCA) kan husens koaxialkabelnät användas för access av snabbt bredband. Teknologin ger operatörer möjlighet att förse sina abonnenter med snabbt bredband och IP-baserade premium-tjänster, som IPTV och IP-telefoni.

– InCoax lösning var precis det vi letade efter. Vi har fått en kostnadseffektiv lösning byggd för framtida behov av ett företag som verkligen har kunden i centrum, säger ordförande Per Fåhraeus.

– Vi är övertygade om att vår funktionsfyllda GoCA-lösning ska framtidssäkra deras bandbreddsbehov. Vår teknologi passar alla fastighetsägare som inte vill dra nya kablar i övergången till nästa generations bredband, säger Thomas Svensson, vd för InCoax Networks.

InCoax GoCA-lösning består av minst en Coax Link Controller (CLC) i varje hus eller småhusområde och ett Coax Access Modem i varje hem. Tillsammans med administrations- och övervakningssystemet Coax Link Manager utgör de ett komplett system för snabb bredbands-access via existerande koaxialkabelnät. En CLC ger upp till 500 Mbit/s, två sådana kan ge Gigabit-bandbredd genom fastighetens nät. Systemet är utformat för enkel och snabb installation till låg kostnad.

För mer information:

InCoax Networks kontakt: