IQoro – en revolutionerande behandlingsmetod

IQoro – en revolutionerande behandlingsmetod

IQoro – en revolutionerande behandlingsmetod öppnar för en ny möjlighet att kunna hjälpa barn och vuxna att återfå komplexa vitala funktioner som att kunna äta och svälja.

Att kunna äta, njuta av maten och delta i måltidens sociala aktiviteter är viktiga aspekter av ett hälsosamt liv. Mary Hägg, med.dr, tandläkare och grundare samt ansvarig för länsverksamheten Tal & Svälj Center, ÖNH, Landstinget Gävleborg och också grundare av MYoroface AB  har utvecklat en unik sensomotorisk träningsmetod och konstruerat en medicinteknisk produkt, IQoro, för barn och vuxna med ät och sväljsvårigheter.

IQoro kan också göra skillnad för människor som är förlamade i ansiktet/ halsen, dreglar, har ett otydligt tal eller har mekaniska problem i matstrupen med symtom som rethosta, svårigheter att svälja fasta konsistenser, sura uppstötningar, ökad slemproduktion, halsbränna, bröstsmärta, kräkningar etc. Kliniskt har metoden även haft positiva effekter på snarkare, vilket bekräftas i en forskningsstudie som snart kommer att publiceras.

Personen tränar med IQoro under 30 sek vid tre tillfällen dagligen innan måltid. Studier på strokepatienter i Hudiksvall och vid Stroke Center på Universitet sjukhus i Umeå, har visat en markant förbättring av sväljförmågan och 63 % av deltagarna i en studie normaliserade sin svälj­kapacitet. Produkten påverkar även muskulaturen i ansiktet och kan innebära att personen åter kan le och med detta påverkas även den mentala hälsan positivt..

I juni deltog Mary Hägg under IAGG World Congress of Gerontology and Geriatics i Seoul i Korea tillsammans med sina medarbetare och 6000 andra deltagare från hela världen. Under kongressen ställde Mary tillsammans med sina medarbetare ut en poster för att presentera sitt kommande projekt ”Aspekter av ätande, munhälsa och vårdkvalitet bland äldre som vårdas på korttidsboende - före och efter en intervention med IQoro”. Denna poster uppmärksammades och vann kongressens ”Best Poster Award” för en utomordentlig presentation.

”Vinsten innebär att kunskapen om behandlings-metoden IQoro sprids globalt och på så sätt når än fler barn och vuxna som får möjlighet till denna enkla och effektiva egenbehandling som i forskningen också visat på varaktiga resultat. Den största glädjen och drivkraften är att kunna bidra med medicinska och sociala vinster för stora och utsatta patientgrupper världen över. Säger Mary Hägg”

IAGG World Congress of Gerontology and Geriatics handlar om den äldre befolkningen och är den största internationella kongressen inom sitt område. Under

kongressen samlas ledande forskare inom geriatrik och gerontologi, beslutsfattare, företag som arbetar inom området med flera för att dela och diskutera de senaste innovationerna och forskningsresultaten.

I och med vinsten fick Mary produkten IQoro och sin forskning uppmärksammad. Studier har tidigare genomförts på stroke patienter, men den kommande studien som startar under hösten 2013 kommer att omfatta personer med olika typer av diagnoser under vistelsen på korttidsboenden i 4 län. Vi har redan positiva behandlingsresultat i klinik och om resultaten också kan bekräftas i denna forskningsstudie kommer IQoro att med ökade kunskaper rekommenderas för fler grupper i samhället.

Mary Hägg, MYoroface AB

mary@myoroface.com

MYoroface ingår som ett inkubatorbolag i Movexum.

Movexum är Gävleborgs företagsinkubator. Dess arbete går ut på att fånga upp och hjälpa entreprenörer och bolag som har en innovation med potentialen att växa sig stor. Hos Movexum hittar du en kreativ miljö för att växa och utvecklas med din innovation. Till din hjälp får du stöd från riktiga proffs och tillgång till kompetens och kontakter som hjälper dig att ta ditt företag ut på den internationella marknaden.