Maria hjälper småbarnsföräldrar få ihop vardagen

Maria hjälper småbarnsföräldrar få ihop vardagen

Efter att Maria Forsberg Lönn och hennes före detta man separerat upplevde de att det var svårt att hålla reda på all information från till exempel skolan, sinsemellan. Maria letade förgäves efter ett enkelt sätt att ha en gemensam kalender för dottern, men hittade ingenting. Som en sann entreprenör tog hon därför saken i egna händer och skapade LifePuz.

Varje år separerar föräldrar till cirka 50 000 barn i Sverige. Vid en separation så fortsätter föräldrarna oftast att dela på vårdnaden om sina barn (källa:SCB). LifePuz utvecklades efter att Maria förgäves letat efter en tjänst som kunde underlätta vardagen för henne och före detta maken. Med delad vårdnad om dottern Engla upplevde de att det var svårt att komma ihåg att uppdatera varandra om alla aktiviteter i skolan och på fritiden. Dessutom saknade Maria ett bra sätt att dokumentera det som hände så att de båda kunde vara delaktiga i dotterns vardag.

LifePuz är en IT-tjänst där föräldrar kan ha en gemensam kalender och dagbok för sina barn. Med kalendern kan du hålla reda på alla aktiviteter och i dagboken sparas minnen i form av texter och bilder. Det går enkelt och snabbt att uppdatera varandra om vad som är på gång och vad som har hänt. Även far- och morföräldrar kan bjudas in och därigenom se vad som händer i barnbarnens liv.

Sedan december 2012 har LifePuz Free funnits tillgänglig för iPhoneanvändare men nu finns tjänsten även i en gratisversion för Android. De båda versionerna synkroniseras med varandra vilket gör att man kan dela kalender oberoende av system (iOS eller Android). LifePuz Free kan laddas ned via App Store och Google Play.

Kontakt:

Maria Forsberg Lönn