Ny innovation ger Gävle kommun bra vibrationer

Gävle kommun är först i världen med att genom en smartphone nu mäta kvalitén på gator och vägar i kommunen. Det är möjligt genom ett samarbete med Ljusdalsföretaget Roadroid som utvecklat systemet där en smartphone genom vibrationer läser av vägnätet.

- Det går till så att man sätter igång en applikation på sin smartphone som sedan mäter vibrationerna i bilen när man kör, berättar Lars Forslöf som är innovatör av systemet och ägare till Ljusdalsföretaget. Med hjälp av mätningen kan det sedan utläsas om det finns problemområden i Gävles vägnät så det blir verkligen ett bättre underlag för åtgärd, menar Lars Forslöf.

Utvecklingen av systemet pågick mellan 2003 och 2006 efter att Lars Forslöf sett ett liknande system i Kanada. Då mättes hastigheten på timmerbilar för att se var de saktade ner och var de höll för hög fart. Under 2011 tog utvecklandet fart igen då Lars Forslöf insåg att den nya tekniken med applikationer i smartphones skulle passa perfekt för mätningar genom att man utnyttjar de vibrationsgivare som finns inbyggda i telefonen.

Med hjälp av företagsklustret Future Position X startades ett marknadsprojekt med Gävle kommun som testpilot och redan nu ser man att informationen kommer att komma till nytta i kommunens förvaltning av vägarna. Systemet utvecklas även med stöd av Movexum företagsinkubator som ser systemet som en regional innovation som kan spridas globalt.

- Det här systemet lagrar mycket intressant information som ger oss en bättre bild om var det skumpar mycket för förarna, säger Petter Winther som är GIS-utvecklare på Samhällsbyggnad Gävle. Det här kan ge oss tidigare indikationer på vägskador och vi kan därför bättre planera insatser i vårt arbete med asfaltsbeläggning. Det här är ett så pass storskaligt test så vi kommer få hela vägnätet inventerat, säger Petter Winther.

För frågor eller intervju vänligen kontakta

Petter Winther, GIS-utvecklare

Samhällsbyggnad Gävle

Gävle kommun

Lars Forslöf, Innovatör

Roadroid AB

www.qtex.se

Möjlighet finns att följa med Petter Winther och Lars Forslöf när mätning görs.

Lars Forslöv är en entreprenör i Movexum.

Movexum AB är Gävleborgs företagsinkubator - en kreativ utvecklingsmiljö för tillväxtföretag.

Movexum erbjuder en effektiv process för att ta din innovation från idé till marknad. Genom att ge tillgång till kompetens, kontakter och kapital via professionellt stöd och effektiv företagsutveckling är Movexum med och skapar nya tillväxtbolag i Gävleborg.

Movexum skall på ett konkret och effektivt sätt skapa affärsutveckling och stödja uppkomsten av nya idéer/bolag från samhälle, näringsliv, högskola och offentlig sektor.

Movexum antar entreprenörer och innovatörer som verkar i Gävleborg och har affärsidéer med tillväxtpotential och en innovativ höjd. Här gäller business – inte byråkrati.