Regionen behöver snabbare tillväxt.

Regionen behöver snabbare tillväxt.

Från Mellansvenska Handelskammaren och Movexum AB

Eftersom regionens behov av ökad tillväxt är stor i dessa tider har Mellansvenska Handelskammaren och Movexum AB tecknat ett avtal i syfte att skapa en snabbare regional tillväxt. Avtalet innebär att organisationerna nu i samarbete gemensamt ska finna vägar som leder till tillväxt för företagare och entreprenörer i regionen Gävleborg.  Konkret innebär det att all den kompetens som finns inom Mellansvenska Handelskammaren från näringslivet, experter inom nationell och internationell handel samt näringslivsexpert inom området infrastruktur blir tillgängliga för Movexum- Gävleborgs regionala inkubator.

Ökad försäljning är nyckeln till framgång för regionen.

För att omsätta entreprenörskap och innovation till att bli tillväxt behöver regionen öka sin förmåga att få ut produkter och tjänster på en nationell och internationell marknad. Movexum och kommer i med avtalet bland annat att genomföra ett antal konkreta aktiviteter som startas med ett antal seminarier under våren i Hudiksvall, Söderhamn och Gävle där Movexum är lokaliserat. Dessa aktiviteter kommer att följas upp med riktade kompetenshöjande åtgärder för bolag i inkubatormiljön och dess närhet på dessa orter. Vi kommer också verka för att öka antalet innovationer som har möjlighet att kommersialiseras och skapa tillväxt. Resurser från Mellansvenska Handelskammaren kommer att användas i detta arbete som också kommer att mera aktivt medverka i stödet till våra tillväxtbolag i inkubatorn.

”Vi känner att vi måste utöka vårt engagemang i frågan om regionens tillväxt och ta vår del av ansvaret” säger Michael Schilling vVD på Mellansvenska Handelskammaren som haft uppdraget tillsammans med Åke Axelsson som styrelses representant.

”För Movexum- Gävleborgs regionala inkubator innebär det att vi stärker vår kompetensbas genom att vi nu via Mellansvenska Handelskammaren får tillgång till en stor kompetensbas som vi inte tidigare haft” säger Ulf Borbos ,VD på Movexum.

Per Laurell Ordförande i Movexum ser samarbetet som en viktig pusselbit där näringsliv och Movexum via samarbete tar ansvar för regionens tillväxt baserade på innovationer och ny kunskap.

Kontaktpersoner gällande detta pressmeddelande

vVD Michael Schilling                                                   VD Ulf Borbos

Mellansvenska Handelskammaren                               Movexum AB

michael.schilling@mhk.cci.se                                        ulf.borbos@movexum.se

mobil: 073-0239105                                                       mobil: 070-5373107

Movexum är Gävleborgs regionala företagsinkubator - en kreativ utvecklingsmiljö för tillväxtföretag. Här

erbjuds både stöd i form av kvalifi cerad affärscoachning och vid behov kontorsplats tillsammans med

andra tillväxtföretag.

Movexum ger tillgång till kompetens, kontakter och kapital.

Movexum är garanten för ett professionellt stöd till en lyckad företagsutveckling.

Movexum antar företag som verkar i Gävleborg och har affärsidéer med tillväxtpotential.

Det innebär bland annat att den tänkta produkten eller tjänsten ska kunna nå en stor marknad och att

företaget ska kunna växa.

Movexum vänder sig både till nya och befi ntliga företag.

Movexums VD och styrelse – som består av erfarna och kunniga entreprenörer och affärsmän – beslutar

om vilka affärsidéer som antas till programmet. Här gäller business – inte byråkrati.

Företagen erbjuds affärscoachning i tre olika steg:

Pre Lab – från idé till affärsidé (3 månader)

Business Lab – affärsutveckling, första steget ut på marknaden (6 månader)

Business Accelerator – etablering på marknaden (upp till 24 månader)