Nörd (förgrund), Ergo (bakgrund)

Pressmeddelande -

Nu lanserar MOVS egenutvecklade elcyklar – sätter ny standard för tech-design med fokus på minimalism och körupplevelse

Efter två år av intensiv utveckling lanserar svenska MOVS de nya elcyklarna Nörd och Ergo som bryter ny mark inom elektrifierad mikromobilitet. Nörd är ett högteknologiskt vrålåk medan Ergo är en ergonomisk vardagsglidare. Modellerna är fyllda av smarta detaljer; till exempel avancerade sensorer som skapar en intuitiv körupplevelse. Det egendesignade cykelbatteriet är löstagbart och i premiumklassen, med komponenter man annars hittar i elbilsindustrin. Och några sladdar syns inte – dom är väl dolda i den mattsvarta ramen som är tillverkad i ett enda stycke lättviktsaluminium utan fogar – en så kallad Uniframe.

Nu kan den breda massan för första gången åtnjuta en elcykel som kombinerar en stark identitet, avancerad teknologi och funktion för stadsliv och vardagspendling. I framtagningen av Nörd och Ergo har man inte plockat ihop standardkomponenter utan utvecklat varenda detalj in-house för att skapa en unik cykel med en avancerad körupplevelse. Fordonen är de första i en rad av kommande produktlanseringar från MOVS och ska nu bereda vägen för en hållbar och stressfri vardag genom noll utsläpp och ett cirkulärt system där man inte äger cykeln utan långtidshyr den.

- Det som tydligt särskiljer MOVS från andra aktörer därute är balansen mellan design och funktion. Vi har borrat ner oss i varenda detalj för att skapa en så väldesignad cykel som möjligt som samtidigt står pall för svenska vintervägar och hjälper urbana stadsbor genom en hektisk vardag, säger Jonas Rundqvist, Chief Designer & Co-Founder på MOVS.

Under 2021 såldes rekordmånga fem miljoner cyklar och elcyklar inom EU.[1]Samtidigt menar branschen själva att det bara är toppen på isberget, elcykelförsäljningen beräknas öka från 3,7 miljoner cyklar 2019 till 17 miljoner 2030.[2] MOVS gör det enkelt att välja elcykel genom en månadskostnad som står sig väl mot kollektivtrafikens avgifter och utklassar de dyra bensin- och parkeringspriserna.

- För oss är det viktigt att tänka annorlunda, i stället för att sälja elcyklar erbjuder vi ett medlemskap på en enkel och lättillgänglig plattform, och i stället för att på det traditionella sättet använda standardiserade cykelkomponenter från hyllan har vi tagit fram majoriteten av delarna helt själva. Allt för att skapa den bästa av elcyklar som får stadsbor på bred front att hoppa upp i sadeln, säger Mikael Klingberg, CEO & Founder på MOVS.

Elcyklarna lanseras under Design Week i Stockholm 6 – 12 februari och kommer ställas ut på NK i centrala Stockholm.

[1] Global Bicycle Market Report Forecasts from 2022 to 2027, Conebi, länk

[2] E-Bike Sales To Grow From 3.7 Million To 17 Million Per Year By 2030, Forecast Industry Experts Say, Forbes, länk

Om MOVS

MOVS började med en enkel idé. Göra vardagspendlingen i storstäderna hållbar och stressfri för många människor. Med en minimalistisk såväl som funktionell design, och medlemskap i stället för ägande, erbjuder MOVS ett cirkulärt och stilfullt pendlingsliv på dina villkor. MOVS är en del av MOVS Technology Group som har varit branschledande inom försäljning av personliga miljövänliga transportmedel sedan 2005. MOVS Technology Group är idag marknadsledande på elmopeder, samt ledande återförsäljaren av elcyklar i Sverige. Företaget har utvecklat flera marknadsledande varumärken i Sverige: Baotian, Vässla, Drax, Niu och Lifebike.

Om tjänsten

MOVS erbjuder ett all-inclusive-medlemskap för elektrifierad mikropendling. Tjänsten är smidig och enkel att använda och i medlemskapet ingår cykel, lås och service. MOVS tjänster är dessutom fossilfria och påverkar inte luftkvaliteten negativt. MOVS erbjuder två abonnemang, obundet eller bundet i 12 månader. Läs mer här.

Mikael Klingberg

Presskontakt vd

MOVS

MOVS är en del av MOVS Technology Group som har varit branschledande inom försäljning av personliga miljövänliga transportmedel sedan 2005. MOVS Technology Group är idag marknadsledande på elmopeder, samt ledande återförsäljaren av elcyklar i Sverige. Företaget har utvecklat flera marknadsledande varumärken i Sverige: Baotian, Vässla, Drax, Niu och Lifebike. Mobility-as-a-Service-tjänsten MOVS är en abonnemangstjänst för långtidsuthyrning av cyklar, samt lätta elfordon som elcyklar och elmopeder.

MOVS
      LINDHAGENSGATAN 51