Meindl Island - storsäljaren som förändrat friluftslivet

Med snart 25 år som kängmodell är “Meindl Island MFS Active” fortfarande en av världens mest sålda vandrarkängor. Det är Meindls största succé och en känga som fått stå modell för otaliga kängvarumärken.

År 1990 tillverkades en av de första kängorna med GORE-TEX® membran – Meindl Island. Det var en känga precis som alla andra Meindlskor; med hög funktion, komfort och funktionalitet. Genom åren har modellen Island kommit att bli nästan en myt både i företaget Meindl och i utelivsbranschen. Med över 2 miljoner sålda par (varav c:a 150 000 par i Sverige) är detta Meindls bäst sålda modell och den mest sålda kängmodellen i sin kategori.

Med sig har kängmodellen utmärkelser som "Produkt für die Ewigkeit" (Outdoor Product for Eternity), vilket innebär att vandrarkängan rankats som den mest bestående friluftsinnovationen genom tiderna. Priset delades ut till Meindl sommaren 2008 av friluftsmagasinet Outdoor då uppgiften var att belöna produkter som påverkat och förändrat hela utelivsbranschen. Detta pris är bara en av många utmärkelser och högsta testbetyg som Island fått av outdoortidningar och oberoende konsumentinstitut över hela världen.

Specifikation Meindl Island MFS Active

Island är en slitstark, stabil och mycket bekväm vandrarkänga med GORE-TEX® membran för vattentäthet och god andning. Den tillhör skokategorin B/C vilket innebär att modellen är speciellt anpassad för vandring med tung packning, avancerad trekking och medelsvåra till svåra leder. Kängan har Meindls speciella Memory Foam System (MFS®) vilket innebär att insidan av skon formas individuellt efter din fot med hjälp av kroppsvärmen. Kängmodellen finns i 4 olika läster; normal dam- och herrversion, en smalare damversion och en bredare herrläst.

Över 2 miljoner sålda par visar att slitstarka Island snart 25 år efter lanseringen fortfarande är en av de populäraste kängorna på marknaden, och att konsumenten i många fall prioriterar kvalitet, funktion och komfort.

Moxter AB är ett säljande företag med Sverige- och Norden-agenturen för flera starka internationella varumärken. Med över 25 år i sko-, sport- och livsstilsbranschen har vi byggt starka relationer med samarbetspartners, kunder och varumärken, vilket visar vårt långsiktiga affärstänkande. En framgångsfaktor är engagemang och initiativ vilket ger ett vinnande företag där vi tillsammans driver Moxter framåt. Vi tror på lönsamhet som grunden för frihet; frihet att utveckla, förändra, satsa och ha roligt.

Moxter representerar idag Meindl (högkvalitativa skor och kängor), Nokian Footwear (outdoor- och fashion-gummistövlar), SoftScience (nyhet - lätta, komfortabla skor), Digitsole (nyhet - interaktiv värmesula), Sherpani (nyhet - väskor, bagar för den aktiva), Dr Kong (ortopediska fotinlägg), Snowline (rejäla broddar), Tilak (utelivskonfektion) och UF PRO (funktionell uniformskonfektion).

Sara Hörnfeldt

Presskontakt PR 063-55 66 68 (kontorstider)

Kristina Holm

Presskontakt Marknadskommunikatör 063-55 66 61 (kontorstider)