Bristen på vårdplatser är ett politiskt ansvar

Dagens Nyheter rapporterar idag om överfulla akutmottagningar och bristen på vårdplatser i Stockholms län. Patienter som borde läggas in skickas hem för att det finns andra som är mer sjuka och som behöver platsen bättre. Miljöpartiet menar att ansvaret ligger hos politikerna, inte hos de enskilda sjukhusen.

Miljöpartiet i Stockholms landsting har återkommande lyft frågan om platsbrist i vården och krävt alliansen på svar. Befolkningsmängden ökar och därmed vårdbehoven samtidigt som vi har minst antal vårdplatser per invånare i en nationell jämförelse. Fram till 2017 beräknas landstinget ha ett behov av ytterligare 600-800 vårdplatser.

-         När människor med benbrott skickas hem och EKG tas på patienter som får ligga på golvet, måste vi politiker också ta ett ansvar. Att hänvisa till de enskilda sjukhusens överskott räcker inte, säger Helene Öberg, talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor för (MP).

-         Landstinget saknar en långsiktig strategi för hur vården ska organiseras och finansieras. Det är inte de enskilda sjukhusens ansvar. Det är en övergripande strategisk fråga som vi politiker bär ansvaret för att hitta lösningar på, säger Helene Öberg (MP).

I veckan skrev de tre miljöpartisterna Raymond Wigg, Michel Silvestri och Helene Öberg en debattartikel i Dagens Medicin där miljöpartiet pekar på ytterligare brister i planeringen av hela länets vård. Nya Karolinska Solna står klart 2015 och kommer att innehålla 100 vårdplatser färre än dagens Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

-         Det är oansvarigt att vi gör så stora investeringar i ett nytt sjukhus, utan att ha några planer för hur vi ska lösa ett av de största problemen vi har i Stockholmsvården – bristen på vårdplatser, säger Helene Öberg (MP).

Artikeln i Dagens Medicin finns att läsa här http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2011/02/16/ar-nya-karolinska-solna-et/index.xml

Helene Öberg, talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, Pressansvarig, 070-737 45 09