Bygg nytt eko-sjukhuskök på Södersjukhuset – grönt budgetförslag

Miljöpartiet vill i sin budget bygga nya sjukhuskök på Rosenlunds sjukhus, Södersjukhuset och Dalens sjukhus, istället för det system med kantinmat som sjukhusen har idag. Majoritetens beslut är att maten ska upphandlas enligt samma förutsättningar som på Danderyds, Karolinska och Södertäljes sjukhus. Frågan har legat på is efter sjukhusmatskandalen.

– Gör inte om mikrokatastrofen en gång till utan se det här som en chans att pröva att laga maten ala carte från grunden med duktiga kockar på miljöanpassade råvaror, säger Raymond Wigg (MP), återvalt oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

Miljöpartiet föreslår en ny inriktning med närlagad mat från färska råvaror efter en modell vid Hvidovre Hospital i Danmark. Denna modell diskuteras nu i Region Skåne och Hvidovre har nyligen beskrivits i Läkartidningen.

– Vi ser att vår politik får allt mer genomslag. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting har redan vänt i frågan och nu visar den blågröna majoriteten i Region Skåne och läkare intresse för ”Hvidovremodellen”. Det är kvitton på att bättre mat för sjuka äntligen står högt på agendan. Nu måste vi våga pröva ett nytt koncept i Stockholm, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg vill att landstingets fastighetsbolag Locum får i uppdrag att utreda hur man kan anpassa sjukhusbyggnaderna vid Södersjukhuset, Rosenlunds och Dalens sjukhus så att maten kan lagas på plats. Miljöpartiet vill även att Nya Karolinska Sjukhuset byggs med ett riktigt kök.

Miljöpartiet är kritiskt till att det i alliansens budget inte finns förslag om förbättrad sjukhusmat. Centerpartiet lovade förbättringar i valrörelsen, men inte förrän om 4-5 år då avtalet med Sodexo går ut.
– All mat är inte upphandlad än. Nu har Centern chans att visa att man menar allvar med sina vallöften, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet saknar också en diskussion om svinnet från sjukhusmaten.
– Man påstår att sopsvinnet från maten minskat men det beror på att sjukhusen beställer mindre mat för att färre vill äta den. Matsvinnet från den inköpta maten är större idag än tidigare enligt personal jag träffar på sjukhusen. Men det görs inte några mätningar så vi vet inte säkert hur stor del av maten som slängs, säger Raymond Wigg.

FÖR VIDARE INFORMATION
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16

Fakta Sodexo patientenkät (mars 2010)
Påstående ”Maten smakar bra”