Satsa på läkande trädgårdar

Miljöpartiet föreslår att landstinget inför nya rehabiliterings-trädgårdar.
- Gröna miljöer och djur gör oss friskare, snabbt och miljövänligt, det är vetenskapligt bevisat, säger Lena-Maj Anding, Miljöpartiets gruppledare i landstinget.

Lena-Maj Anding är upprörd över hur frågan om så kallad "grön rehabilitering" hanterats i hälso- och sjukvårdsnämnden, där den tas upp igen idag. Hon fick en återremiss av sin motion men är inte nöjd med svaret.
- Det knappa och förenklade yttrandet tyder fortfarande på brister i beredningen, säger hon.

Att grön rehabilitering är lönsamt borde inte vara en omstridd fråga.
- Trädgårds- och djurterapi är oerhört kostnadseffektivt om man vill få tillbaka långtidssjukskrivna i arbete, få psykiskt sjuka att fungera bättre och personer att snabbt återhämta sig efter operationer och hjärtinfarkter, säger Lena-Maj Anding.

Miljöpartiet hänvisar till de banbrytande forskningsresultat som Sveriges Lantbruksuniversitet presenterat. 75 procent av de långstidssjukskrivna kommer tillbaka till heltidsarbete efter några månader av strukturerad vistelse i rehabiliteringsträdgård.

I trädgården finns ett personalteam med olika yrkeskompetens. Patienterna stöttas i trädgårdsarbete, omvårdnad om djur, konstnärligt skapande och får psykologsamtal - allt i samma gröna miljö.

- Rehabträdgårdar blir allt vanligare i Sverige, men i Stockholm finns minimala möjligheter att få hjälp trots att så många sjukskrivna skulle behöva det, säger Lena-Maj Anding.

Lena-Maj Anding (MP) gruppledare
Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd
Tfn: 070-470 08 06 alternativt 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare

Fakta om grön rehabilitering
Miljöpartiet i Stockholms landsting gav i april 2008 ut rapporten Grön hälsa och rehabilitering.

Inom Sverige finns den vetenskapliga kompetensen inom området i första hand inom Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp där professor Patrik Grahn sedan flera år bedriver forskningsprojekt om naturens och trädgårdens betydelse för personer med stressrelaterade symtom. Folkhälsoinstitutet hänvisar i sina rapporter till denna forskning.

Inom forskargruppen finns många kompetensområden representerade och i gruppen ingår forskare från universiteten i Michigan (Stefhen Kaplan), Texas (Roger Ulrich) och Edinburgh (Catharine Ward). Resultaten från Alnarps rehabiliteringsträdgårdar sammanfattades av Patrik Grahn i april 2008 enligt följande: Från att ha varit sjukskriven i fyra och ett halvt år, plågad av värk och utmattning:

• 66 % har mindre värk
  • 100 % återfår kroppskännedom
  • 98 % registrerar högre självskattad hälsa
  • 75 % återgår i arbete, full tid
  • 10 % återgår i arbete, deltid"

Cirka 25 procent av dagens sjukvårdskostnader kan relateras till riskfaktorer som beror på levnadsvanor och stressfaktorer av olika slag, som högt blodtryck, hög kolesterolhalt, övervikt och rökning. Miljöpartiet ser förebyggande hälsovård och effektivare rehabilitering som en förutsättning för att stärka hälsan och hejda sjukvårdskostnaderna för stockholmarna.