Carl Schlyter kommenterar sin anmälan av NKS-affären

EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) har anmält upphandlingen av Nya Karolinska, där bara ett anbud kom in, till Konkurrensverket. Myndigheten har nu inlett en granskning. Carl Schlyter har även ställt en fråga till EU-kommissionen om upphandlingen gått rätt till. Idag är han i Stockholm och kan svara på frågor.

Stockholms läns landsting har beslutat att ge jättekontraktet för bygget av Nya Karolinska Sjukhuset till en byggherre trots att bara ett anbud kom in. Det har fått Miljöpartiet att reagera både regionalt och internationellt.

– Vid så här stora projekt finns alltid en risk för kartellbildning och att konkurrensen sätts ur spel. Konsulter hade föreslagit innan att om en situation med brist på konkurrens skulle uppstå kunde upphandlingen delas upp i mindre bitar. Men det rådet följde alliansen inte, säger Carl Schlyter (MP).

Miljöpartiet i landstinget har som lösning på problemet föreslagit en samverkansentreprenad med delad upphandling där landstinget självt lånar pengar till bygget till lägre ränta. De gröna är också bekymrade över den sekretess som finns kvar kring upphandlingen. Vissa delar i avtalet kommer att vara hemliga på livstid.

– Det är odemokratiskt att vi folkvalda inte kan tala öppet om siffrorna i projektet och att majoriteten går ut med olika siffror på hur dyrt det blir. Jag tycker man mörkat och jag hoppas att ett nytt fullmäktige kan besluta att offentligöra uppgörelsen, säger Raymond Wigg (MP), oppositionslandstingsråd.

Carl Schlyter, (MP) EU-parlamentariker, 070-238 25 15
Raymond Wigg, (MP), oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16

Från Carl Schlyter till EU-kommissionen:
”Anser Kommissionen att det är förenligt med regelverket om offentlig upphandling att ett så stort projekt tilldelas efter endast ett giltigt anbud? Avser Kommissionen inleda en granskning av fallet för att säkerställa att konkurrensen inte satts ur spel?”