Fel att välja bort Röda Korset

Röda Korsets verksamhet för tortyrskadade handlar om värden som inte lämpar sig för upphandling på en marknad. I stället borde ett direkt avtal ha tecknats, skriver Yvonne Blombäck gruppledare, Raymond Wigg landstingsråd och Helene Öberg hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting  i SvD Brännpunkt

Att försöka trycka in idéburna organisationers verksamhet i fyrkantiga regelverk och passivt hänvisa till att lagen eller EU tvingar oss till det, är fel väg att gå. När landstinget står inför att förnya avtal med idéburna organisationer vill Miljöpartiet att vi politiker blir medborgarföreträdare i stället för paragrafryttare, säger Helene Öberg.

Forum för frivilligt socialt arbete har presenterat ett sätt för offentlig sektor att ingå avtal med idéburna organisationer. Metoden används i dag av flera kommuner runt om i Sverige. Stockholms landsting måste också börja använda den möjligheten, för att värna det ömsesidiga utbytet mellan idéburna och offentliga verksamheter.