Filippa Reinfeldt måste visa ledarskap om politikerlöner i Täby

I dag uppmanar Miljöpartiet de Gröna i Täby Filippa Reinfeldt, som representerar Moderaterna i Täby kommunfullmäktige, att ta ställning och göra ett uttalande i frågan om den omtvistade höjningen av lönerna för Täbys kommunalråd.

Statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg har tidigare uppmanat arbetsmarknadens parter till återhållsamhet i de kommande avtalsförhandlingarna för att dämpa inflationen. I Täby krävs nu ett tydligt ledarskap från Moderaternas sida och detta förutsätter att Filippa Reinfeldt, med det oerhört starka mandat som hon personligen fått från väljarna, träder fram ur kulisserna.

– Vi var många som förvånades över den uteblivna debatten om kommunalrådslönerna när frågan behandlades i fullmäktige, säger Miljöpartiets Jonas Paulsson. Ingen av partiföreträdarna ville gå upp i talarstolen, ta debatten och förklara varför politiker inte ska omfattas av samma regler som resten av samhället.

Filippa Reinfeldt uteblev från mötet i fullmäktige den 20:e december på grund av sjukdom. Det var då som frågan om kommunalrådens lönehöjning behandlades första gången. I och med att ärendet överklagades till Förvaltningsrätten och Täby kommun medgav att fel begåtts under beredningen i kommunstyrelsen kommer nu ärendet att behandlas igen den 21:a februari i Täby kommunfullmäktige.

– Det duger inte att som kommunstyrelsens ordförande Leif Gripestam (M) bara hänvisa till att höjningen av kommunalrådslönerna sker som en anpassning till lönerna för kommunalråden i andra kommuner i Stockholms län. Det krävs ingen marknadsmässig lönesättning för kommunalråd eftersom de inte rekryteras fram och tillbaka över kommungränserna, säger Jonas Paulsson (MP) i en kommentar. Dessutom ligger våra kommunalrådslöner redan högt, menar han.

– Det finns betydligt viktigare saker att lägga pengarna på inom vård, skola och omsorg – de områden som Moderaterna säger sig slå vakt om. Det skulle vara anmärkningsvärt om Filippa Reinfeldt, i en situation då finanskrisen fortfarande påverkar oss i Täby, väljer att prioritera en extra bonus till kommunstyrelsens ordförande Leif Gripestam (M), säger Jonas Paulsson (MP).

Jonas Paulsson, Miljöpartiet de gröna i Täby
jonas.paulsson@mp.se