Bygg ut barnsjukvården i södra Stockholm

Närakuten för barn vid Astrid Lindgrens sjukhus har inte plats för de 30 000 barn som söker vård där varje år rapporterade Dagens Medicin igår.
- Se över behovet av en ny närakut för barn söder om Stockholm och anställ fler på de barnmedicinska mottagningarna föreslår Miljöpartiets gruppledare Lena-Maj Anding.

Närakuten för barn i anslutning till Astrid Lindgrens sjukhus tar emot 30 000 barn per år men alla får inte plats i de trånga lokalerna. Personal vittnar i Dagens Medicin om för lite plats på närakuten och barnakuten, för korta öppettider på närakuten och att de inte fått gehör när de påtalat problemen för landstinget.

- Familjer med sjuka barn ska inte behöva resa över hela länet för att komma till en akut som kan ta emot barn vid olycksfall. Det är en fråga om jämlik vård för barn. De ska heller inte behöva vänta länge eller i överfulla lokaler, säger Lena-Maj Anding (MP).

Miljöpartiet vill se över behovet av en ny närakut för barn söder om Stockholm. Partiet vill även öka resurserna till de barnmedicinska mottagningarna (BUMM) som har fått fler uppgifter. De ska bl.a. göra fler neuropsykiatriska utredningar och motverka barnfetma, men inga nya resurser tillförs.

I Moderatledningens budgetdirektiv föreslås för tredje året i rad noll i löne- och prisuppräkningar till närsjukvården, där de barnmedicinska mottagningarna, mödravård och barnavårdcentraler ingår. Miljöpartiet vill nu att barnsjukvården resurser ses över så att behoven bättre tillgodoses.

- Det är anmärkningsvärt att Filippa Reinfeldt (M) sjukvårdslandstingsråd inte vill kommentera barnsjukvården i artikeln i Dagens Medicin, utan bara hälsar via sin pressekreterare att hon inte fått några signaler om problem på närakuten och att det inte inte finns några planer på att se över den akuta barnsjukvården, säger Lena-Maj Anding.

Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare Stockholms landsting
Elisabeth Richter, pressekreterare