Mp: ”Vad var det vi sa om Vårdval Stockholm”

Vårdval Stockholm slår hårt mot vårdtunga områden och det psykosociala och förebyggande arbetet är uselt.
- Det är svårt att inte säga: Vad var det vi sa! Återinför den socioekonomiska ersättningen och inför Hälsoval Stockholm istället, säger Raymond Wigg, mp, oppositionslandstingsråd.

Ernst&Young konstaterar i sin granskning att vårdtunga områden drabbats hårt av vårdvalet: Ekonomin är dålig, personalen utarbetad och besöken kortare. Utredarna föreslår att systemet görs mer rättvist: "justera ersättningsmodellen avseende åldersviktning, åldersgränser och grundkapitering för att uppnå en modell som bättre speglar förutsättningarna för länets husläkarmottagningar" (sidan 4).

- Det här är vad vi sagt från början. Vi i miljöpartiet är positiva till valfrihet i vården, men den ska vara jämlik, säger Raymond Wigg.

Landstingets egen utvärdering visar att förskrivningen av psykofarmaka, sömnmedel och hjärt- kärlmedicin ökat i länet sedan vårdvalet infördes. Det sägs bero på "trender" och "ålder".

- Sanningen är att läkarbesöken är korta och resurserna för hälsofrämjande och psykosociala insatser usla. Vårdpersonalen måste få tid att tala med patienterna. Vi bör genomföra ett paradigmskifte i vården och arbeta mycket mer med att förebygga livsstilssjukdomar och psykisk ohälsa. På så vis får vi också råd med välfärden på sikt, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiets "Hälsoval Stockholm"
Återinför en socioekonomisk ersättning
Slopa ständig utmaningsrätt och etableringsfrihet
Satsa på förebyggande hälsoarbete