MP vill se fler sjuksköterskor och vårdplatser genom slopat besparingskrav

MP vill se fler sjuksköterskor och vårdplatser genom slopat besparingskrav

De långa väntetiderna på akuten, brist på vårdplatser samt brist på bemanning är ett tydligt resultat av att alliansen skär ner 700 miljoner kronor årligen inom akutsjukvården. Det menar Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting. På Karolinska var vårdplatserna färre i somras, men ändå kunde inte samtliga användas på grund av personalbrist, enligt DN (17/9).

– Sjukhusen har under många år tvingats spara pengar eftersom alliansen skär ner 700 miljoner kronor årligen. Det som händer nu är att vårdplatserna blivit färre, men ändå står sängar tomma eftersom det saknas bemanning. Det är ett stort politiskt misslyckande när människor utsätts för onödiga risker och när personalen går på knäna och hela tiden tvingas göra omöjliga prioriteringar. Besparingarna måste få ett slut så att vi kan skapa fler vårdplatser och öka antalet sjuksköterskor. Vi vill skapa en trygg miljö för patienterna och förutsättningarna för sjukvårdspersonalen att göra ett bra jobb, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Kontakt: Helena Mehra 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen