Psykologbrist på Stockholms vårdcentraler

Trots att antalet psykosociala besök vid vårdcentralerna ökat kraftigt saknar de flesta vårdcentraler i dag psykolog.

Idag saknas det psykolog på tre av fyra vårdcentraler, trots att antalet psykosociala besök ökat med 20 procent under 2009. Nu visar en undersökning från Demoskop att 65 procent av stockholmarna efterfrågar fler psykologer på vårdcentralerna. Miljöpartiet kommer att se till att fler psykologer, kuratorer och psykoterapeuter anställs för att tidigt kunna ta hand om människor som mår dåligt.

– Psykologer är mycket efterfrågade på vårdcentralerna i dag. De fyller en oerhört viktig funktion i det första ledet av sjukvård eftersom både lindrigare och allvarliga psykiska åkommor annars riskerar att förbli oupptäckta, säger Helene Sigfridsson (MP) toppkandidat till landstinget.

– Med Vårdval Stockholm är det inte lönsamt att anställa psykoterapeuter. Vi måste se över ersättningssystemet. Vi vet att allmänläkaren i dag möts av många patienter som mår dåligt men inte behöver medicinsk hjälp och som inte heller bör komma till psykiatrin. Med fler psykologer på vårdcentralerna blir patienterna bli hjälpta direkt. Ekonomiskt blir det också en vinst för hela samhället, säger Helene Sigfridsson.

Miljöpartiet vill satsa 300 miljoner kronor på hälsofrämjande insatser i Stockholms läns landsting. Däri ingår att fler psykologer och kuratorer ska finnas på vårdcentraler, familjecentraler, ungdomsmottagningar, barn- och mödravårdscentraler.

Ladda ner listan med vårdcentraler som har psykolog (även bifogad nedan) >>>

Ladda ner Demoskop-undersökningen med 1000 stockholmare. Siffrorna är uppdelade på kön och partisympati (även bifogad nedan)>>>

FAKTA:
Vårdcentraler med psykologer i Stockholms län enligt Psykologförbundet
43 har psykolog
120 har inte någon psykolog
2 bortfall
43 av 165 undersökta vårdcentraler i Stockholms län har psykolog – cirka en fjärdedel

Krav på psykosocial kompetens
Krav i Vårdval Stockholms regelbok är: ”psykosociala insatser med särskild kompetens”, ”beteendevetenskaplig kompetens”, ”minst socionom med steg 1-utbildning, psykolog/psykoterapeut eller annan hälso- och sjukvårdsutbildning med kompetens motsvarande steg 1”.

Ersättningssystemet i Vårdval Stockholm.
Landstinget ersätter vårdcentralen med 600 kronor för ett psykosocialt besök oavsett tidslängd och utbildningsnivå hos den som ger stödet. Miljöpartiet anser att systemet är för trubbigt och att det är för olönsamt för vårdcentralerna att anställa personal med lång psykoterapeutisk utbildning.

För mer information:
Helene Sigfridsson, (MP) landstingsledamot, toppkandidat Stockholms landsting, ledamot partistyrelsen, 076-628 75 55
Karl Hultén, pressekreterare, Stockholms landsting, Stockholmsregionen, 070-836 54 83