S, MP, V: Dubbla notan för NKS – utan konkurrens och utan insyn (Stockholms läns landsting)

Stoppa upphandlingen och börja om! Det krävde Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet idag när upphandlingen av Nya Karolinska sjukhuset i Solna, NKS, klubbades av landstingsfullmäktige. Bortom snårskog av ofullständiga uppgifter om finansiering, döljer sig sanningen att NKS riskerar att bli dubbelt så dyrt för skattebetalarna. Orsaken är en för skattebetalarna mycket dålig finansieringslösning, med bland annat räntor som är mångdubbelt höga mot vad andra kommuner och landsting får låna till. Dessutom fanns det bara en (1) anbudsgivare med i upphandlingen – trots att fullmäktige särskilt beslutat att tillräcklig konkurrens måste råda i upphandlingen.

Alla dokument har lidit under sträng sekretess fram till dess att beslutet fattades idag, flera uppgifter omfattas fortfarande av sekretess. Därmed har fullmäktiges ledamöter varit under straffansvar förbjudna att ta hjälp av ekonomisk eller juridisk expertis för att klargöra vad underlagen egentligen innehåller.

– Bristen på konkurrens i upphandlingen borde fått landstingsledningen att avbryta arbetet långt tidigare. Nu har vi ett läge där skattebetalarna får en nota som riskerar att bli dubbelt så hög som den borde vara – en jättelik blåsning. Stockholmarna får en extra skatt på minst 5-9 miljarder kronor. NKS är ett bra projekt – men upphandlingen och finansieringen är dålig, säger Ilija Batljan, gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

– I min roll som politiker företräder jag medborgarna i Stockholms läns landsting och inte det privata näringslivet. Jag har varit belagd med munkavle nu sedan upphandlingen påbörjades. Jag är helt i händerna på så kallade experter och tjänstemän. För första gången i mitt politiska liv känner jag mig som en marionett och inte som en befolkningsföreträdare, säger Birgitta Sevefjord, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting.

– Med dagens beslut riskerar landstinget att slänga miljarder i privata företags fickor, istället för att satsa dem på bättre vård och kollektivtrafik. Man skröt om 100 anbudsgivare, men i slutändan nöjde man sig med ett enda anbud – ännu värre än i upphandlingen av sjukhusmaten, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Ida Strutt, pressekreterare hos Socialdemokraterna, 070-737 39 38
Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd Miljöpartiet, 070-737 44 16