S, MP, V: Ingen ljusning i sikte för patientmaten

Den borgerliga landstingsledningen tycker att maten som serveras på Stockholms sjukhus är god, trots att otaliga vittnesmål pekar på motsatsen. Inte heller ser de några problem med att de svårast sjuka patienterna serveras maten i oaptitliga svarta plastlådor och med omkring 20 E-nummertillsatser i varje portion. Man vägrar också från den politiska ledningen att ta ansvar för de otaliga fel och brister som upphandlingen präglats av och som oberoende experter konstaterat strider mot både kommunallag och demokratiska principer. Det framkom under det extra landstingsfullmäktige som idag debatterade matskandalen.

- Det är beklagligt att den borgerliga landstingsmajoriteten inte tar den svidande och allvarliga kritiken från två oberoende utredningar på allvar. Sveriges kommuner och landsting konstaterar i sin rapport att upphandlingen präglats av en informell styrning som inte är förenlig med vare sig kommunallag eller demokratiska principer. Trots detta vägrar den borgerliga landstingsledningen att ta sitt ansvar. Det enda rimliga är att det ansvariga landstingsrådet Maria Wallhager omedelbart avgår, säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

- Den borgerliga majoriteten har inte tagit kritiken från patienter, personal och opposition på allvar. Våra partier vill omedelbart börja förhandla med Sodexo för att förbättra maten som serveras. Efter allt som har hänt måste vi göra halt och avvakta med en fortsatt upphandling av färdigmat till Södersjukhuset i höst. Och om maten inte blir bättre och anpassas till patienternas behov kommer vi överväga att avsluta avtalet, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet.

- Jag är förvånad och upprörd över att alliansen tar lättvindigt på den demokratiska processen och det politiska ansvarstagandet i denna upphandling. Trots allvarlig kritik på en rad punkter har de inte på något sätt visat att de lyssnat, utan avfärdar kritiken som formalia, säger oppositionslandstingsrådet för Vänsterpartiet Birgitta Sevefjord.

Läs rapporterna från SKL och Deloitte:

Läs mer om matskandalen:

Presskontakt: