Starta terapiträdgårdar i Stockholms landsting

Miljöpartiet föreslår att landstinget inför terapiträdgårdar vid samtliga sjukhus.
- I Stockholm finns minimala möjligheter att få hjälp trots att så många sjukskrivna skulle behöva trädgårdsterapi, säger Miljöpartiets gruppledare Lena-Maj Anding, som idag besöker Rehabträdgården på Danderyds sjukhus.

Miljöpartiet i Stockholms landsting gav i april 2008 ut rapporten Grön hälsa och rehabilitering. Sedan dess har MP i en motion och i sin budget föreslagit att Stockholms landsting ska satsa på trädgårdsterapi i likhet med den terapiform som utvecklats vid Alnarp, Sveriges Lantbruksuniversitet, och som Dagens Nyheter skriver om idag.

- Att grön rehabilitering är lönsamt borde inte vara en omstridd fråga.
Trädgårds- och djurterapi är oerhört kostnadseffektivt om man vill få tillbaka långtidssjukskrivna i arbete eller hjälpa psykiskt sjuka att fungera bättre. Gröna miljöer kan också hjälpa personer att snabbt återhämta sig efter operationer och hjärtinfarkter, säger Lena-Maj Anding.

Miljöpartiet hänvisar till de banbrytande forskningsresultat som SLU:s trädgård i Alnarp visat. 75 procent av de långstidssjukskrivna kommer tillbaka till heltidsarbete efter några månader av strukturerad vistelse i rehabiliteringsträdgård.

I terapiträdgården i Alnarp vistas patienten med ett personalteam med olika yrkeskompetens. Patienten får psykologsamtal, hjälp av sjukgymnast och arbetsterapeut. Behandlingen består av ett individuellt program som förutom trädgårdsarbete och samtal kan innefatta konstnärligt skapande och kontakt med husdjur, i trädgårdsmiljön.

Lena-Maj Anding (MP) gruppledare Stockholms läns landsting
Elisabeth Richter, pressekreterare

Fakta om trädgårdsterapi (se även länkar nedan)
Resultaten från Alnarps rehabiliteringsträdgårdar sammanfattas enligt följande. Från att ha varit sjukskriven i fyra och ett halvt år, för värk och utmattning:

• 66 % har mindre värk
  • 100 % återfår kroppskännedom