Stora skillnader mellan små barns tandhälsa - MP-förslag ska vända utvecklingen

Stora skillnader mellan små barns tandhälsa - MP-förslag ska vända utvecklingen

Tandhälsan bland barn och ungdomar varierar stort mellan olika kommuner i Stockholm. I länets fattigaste förorter har omkring 25 procent av 3-åringarna karies. I rikare kommuner som Täby och Danderyd är siffran nära noll. Helene Sigfridsson (MP) vill rikta flera samlade insatser till de områden där tandhälsan är som sämst.

– Dålig tandhälsa hos barn följer med dem genom hela livet.  Trots att behoven är oerhört stora i vissa områden ser vi att resurser flyttas från de regioner där de behövs som bäst som ett resultat av Moderaternas politik. För några år sedan flyttade Folktandvården från Husby till Hallonbergen. Detta sker alltså i ett av de områden i länet som behöver förebyggande hälsoarbete och föräldrastöd allra mest, säger Helene Sigfridsson, (MP) förstanamn i landstingsvalet i Stockholm.

De alarmerande siffrorna är hämtade från en nyligen publicerad rapport från Karolinska Institutets folkhälsoakademi och speglar delvis hur framgångsrika tandvårdens insatser är i olika delar av länet. Den organiserade tandvården tar vid när barnet blir 3 år och får tillgång till regelbunden, allmän och avgiftsfri tandvårdsbehandling t o m året då barnet fyller 19 år.

– Miljöpartiet vill öka de förebyggande insatserna i de områden där behoven är störst genom att placera Folktandvården nära kollektivtrafiken i förorter som Skärholmen, Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta, Upplands-Väsby och Botkyrka, säger Helene Sigfridsson.

Idag deltar Helene Sigfridsson i Flurotantens dag på Hötorgstrappan kl. 11.30

MP-förslag för bättre tandhälsa

• Ökade resurser: Öka resurserna till fluorsköljning och tandvård till barn i de områden där behovet är störst. Låt fluortanterna komma ut i skolorna regelbundet.
  • Tillgänglighet: Folktandvårdens lokaler ska flytta närmare kollektivtrafiken i de områden där behoven är som störst.
  • Förnyat taxesystem: Hela taxesystemet ska ses över eftersom många idag inte har råd att sköta sina tänder. Fler äldre, även de som bor hemma, ska få tillgång till munhälsobedömning och tandvård enligt hälso- och sjukvårdens taxa.
  • Högkostnadsskydd: Miljöpartiets mål är att tandvården ska ingå i det högkostnadsskydd som gäller för hälso- och sjukvården.
  • Hälsofrämjande: Miljöpartiet vill också att taxesystemet ger bättre förutsättningar för förebyggande och hälsofrämjande tandvård, till exempel genom en modell med abonnemangstandvård.
  • Höjd åldersgräns: Åldersgränsen för avgiftsfri tandvård ska höjas till 25 år
  • Hemlösa: Ökade resurser till den särskilda tandvårdsmottagningen för hemlösa. Den ska ges fortsatt stöd och vid behov få ökade resurser
  • Höjd ungdomsålder: Unga upp till 24 år ska ha rätt till gratis tandvård om de rödgröna vinner riksdagsvalet.

För mer information

Helene Sigfridsson, (MP) landstingsledamot, toppkandidat Stockholms landsting, ledamot partistyrelsen, 076-628 75 55
Karl Hultén, pressekreterare, Stockholms landsting, Stockholmsregionen, 070-836 54 83