Välkommen ändring om sjukhusmaten

Miljöpartiet de gröna välkomnar att Anna Starbrink (FP) har tagit till sig av kritiken av dencentraliserade maten i plastförpackningar till majoriteten av våra sjukhus. Efter två år av näringsfattig och oaptitlig mat, som patienterna inte vill äta, finns det nu en möjlighet att inte göra saken värre. Alliansen kan stoppa det andra steget i centraliseringen. Vi behöver fler lokala kök, inte färre.

– Vi tycker naturligtvis att det är bra om Alliansen har dragit lärdom av resultaten av första steget i upphandlingen. Nu är det upp till bevis och hög tid för majoriteten i landstinget att visa om de också vill satsa på hälsofrämjande mat, framför den smaklösa och näringsfattiga plastförpackade maten som nu serveras, säger Raymond Wigg, landstingsråd (MP).

Miljöpartiet var tidigt ute och krävde lokala tillagningskök, eftersom näringsriktig och god mat är en grundförutsättning för en god hälsa. Det är naturligtvis särskilt viktigt för sjukhuspatienter som ska återhämta sig från olika sjukdomar. När den första stora matupphandlingen skulle genomföras, för alla storsjukhusen utom Södersjukhuset, var det bara Miljöpartiet som röstade nej. Sedan dess har vi lyckats övertyga Socialdemokraterna om betydelsen av bra mat som en hälsofrämjande åtgärd.

– Det skulle vara en stor vinst för länets patienter om Alliansen vill göra samma kursändring som Socialdemokraterna. Nästa steg blir att se över de avtal som landstinget nu har med Sodexo, för att få in flera lokala kök och få bort den undermåliga maten även på de sjukhus som idag få maten från Sodexos centraliserade kök, säger Raymond Wigg, landstingsråd (MP).

För mer information:

Raymond Wigg, landstingsråd, Miljöpartiet de gröna, 070-737 44 16