MQ blir MarQet: Nya konceptet rullas ut i alla butiker tillsammans med ny reklamkampanj där arbetslivet står i fokus

Efter att de tre första butikerna öppnade i november görs nu alla landets MQ butiker om till konceptbutiker under namnet MarQet. Förändringen sker gradvis med ett uppdaterat sortiment, och på nätet lanseras nu den nya, digitala plattformen marqetstores.se. Samtidigt är det premiär för den första, stora reklamkampanjen i TV och digitala kanaler.

I november offentliggjordes att MQ blir MarQet, Sveriges största konceptbutiks-kedja för dam och herr mode, där stil för en medveten målgrupp i det nyaarbetslivet står i fokus. Efter de uppmärksammade premiäröppningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö börjar nu konceptet införas i landets resterade 116 butiker.

”Våra kunder har berättat och visat att de uppskattar förändringen av MQ till MarQet. Även om många butiker kommer ha MQ-skylten uppe ett tag till, så blir det nu tydligt att det är mer än ett namnbyte. Det kommer gradvis att synas i butikernas sortiment och i skyltfönstren, och redan idag lanserar vi marqetstores.se”, säger Ingvar Larsson, VD MarQet.

Efter ett omfattande arbete med det nya varumärket och den visuella identiteten är det nu premiär för den första reklamkampanjen baserad på kommunikationskonceptet, ”Work in Progress”. Bakom både varumärkesstrategin, konceptet och kampanjen står byrån Happy F&B, som varit en strategisk partner till MarQets ledning.

Reklamkampanjen baseras på insikten att så många som 74% anger att de vill ha ett jobb som är betydelsefullt, att jobbet tjänar ett högre syfte.

”Vi vill på det här sättet fånga människors relation till jobbet med igenkänning och självdistans, samtidigt som det blir tydligt att vi både har mode och andra livsstilsprodukter för arbetslivet. Människor har i över 60 år sökt sig till MQ för att i huvudsak hitta mode till jobbet, den insikten bygger vi vidare på när vi tar steget och blir MarQet”, säger Mikael Kruse, marknadschef MarQet.

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de två affärsområdena MarQet och Joy. Under 2020 ska samtliga MQs butiker göras om till konceptbutiker under namnet MarQet. MarQet är en konceptbutiks-kedjasom erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De två affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se

Jessica Clarin Lindberg

Presskontakt PR & mediekonsult Presskontakt 08-611 22 50

MQ är Sveriges största varumärkeskedja inom mode och erbjuder noga utvalt mode sedan 1957. MQ står för klassisk och tidlös design som håller över tid. Bolaget omfattar över 90 butiker samt e-handel, dessutom säljs MQ:s egna varumärken via Zalando i Europa. För mer information besök https://www.mq.se/