Alexia xo MQ

MQ Marqet i designsamarbete med Alexia Kafkaletos

Idag 29 mars lanseras designsamarbetet med MQ:s varumärke Stockh lm Studio och profilen Alexia Kafkaletos. En limiterad kollektion inspirerad av den franska stilen ”Parisian Chic” med tidlösa plagg i neutrala färger som går att kombinera på många olika sätt, blivande garderobsklassiker.

Kollektionen består av dressade nyckelplagg med avslappnad attityd och elegans. Varje plagg bär franska namn som går att mixa och matcha för en tidlös och bred variation av användningsområden. Tidlösa siluetter där hörnstenarna är en timglasformad kavaj ”Soir” tillsammans med en lång dressad kjol med slits ”Pardon”. Färgskalan är neutral och går i klassiskt svart, beige, vitt med en matt grön ton som accentfärg. I materialvalen finns strukturer som krinklad viskos och krokopräglat skinn.

- Vi är stolta över designsamarbetet vilket har varit en spännande och lustfylld resa. Kollektionen speglar Alexias personliga, coolt avslappnade och eleganta stil med plagg lätta att kombinera med både aktuella och tidigare Stockh lm Studio kollektioner. Perfekta plagg som kommer bli garderobsklassiker hos mig, säger Ylva Morud Inköp- och designchef MQ Marqet.

Alexia Kafkaletos är en skandinavisk modeprofil som synts frekvent i MQ:s kanaler, där hon bland annat frontat MQ:s kampanjer.

- Jag är oerhört stolt över Alexia xo MQ. Det är en dröm som har blivit sann, där MQ:s designteam fick mina visioner att bli verklighet. Arbetet med kollektionen började för ett år sedan där utgångspunkten var att skapa tidlösa garderobsklassiker i neutrala färger, plagg jag själv sökt och saknat i garderoben. Basplagg med en twist - elegant med sportiga inslag, säger Alexia Kafkaletos.

Stommen i designsamarbetet är kostymen, som alltid finns med i Stockh lm Studios kollektioner, men här har den blivit mer skulptural med tydlig timglasform i kavajen och med en långkjol istället för byxor.

- Jag älskar plagg med en feminin touch som den timglasformade kavajen ”Soir” med fina detaljer i nacken och slitsen vid ärmarna. Tillsammans med den skräddade långa kjolen ”Pardon” skapar de en riktig power suit, något jag letat efter i flera år, avslutar Alexia Kafkaletos.

Kollektionen finns tillgänglig i samtliga MQ-butiker och på mq.se med start idag 29/3.

#alexiaxomq