Krönet återuppstår sommaren 2023 som Krönet by Visby

Krönet återuppstår sommaren 2023 som Krönet by Visby

Äntligen kommer den populära restaurangen Krönet tillbaka till Adelsgatan 41. Inför säsongen finns en ny ägare i krögaren Johan Acar och restaurangen drivs av den rutinerade Daniel Blohm. Duon får hjälp av Gotlänningen samt prisbelönte bartendern Robin Ogestadh i utvecklandet av cocktails och dryckesmenyer.

Nytt för i år är förutom krögaren Johan en gastronomisk profil där restaurangen serverar mat och dryck från hela Medelhavet. Inspirationen hämtas från spanska tapas och serveras som mindre rätter, perfekt om du vill prova olika smaker eller att dela med vänner. I menyn kan man urskilja favoriter som banderillas, jamón Ibérico 100% bellota, pimientos de padron, små kronärtskockor provençale inlagda i olivolja & franska örter, baguette gratinerad med comté, vitlök, citron & timjan, tonfisk ventresca på konserv med citron & grillat levain, boquerones, små sardeller marinerade i citron & olivolja och patatas bravas i het salsa de tomate. Krönet by Visby blir en folklig krog med fokus på mat, kannor med sangria och cocktails.

Vi hittar inspiration från den tidigare Barcelona-inspirerade tapasmenyn men “nya” Krönet låter sig omfamna hela medelhavet. Fokuset kommer att ligga på vällagade smårätter med en human prisbild och hög servicenivå.

• säger Daniel Blohm, restaurangchef

Inför smygpremiären, helgen den 12:e och 13.e maj kommer lokalerna att fräschas upp där växtligheten och naturen ligger i fokus. Mycket kommer att kännas igen från tidigare år men med en liten extra touch. Krönet by Visby fortsätter med sina generösa öppettider som inte bara fokuserar mot turisternas korta sommarsäsong. Efter premiärhelgen har restaurangen öppet varje torsdag - söndag mellan klockan 12.00 - 01.00 och till sommaren ökas öppettiderna till alla veckans 7 dagar.

Vi räknar med att kunna få mycket draghjälp från de goda samarbeten vi redan har på ön i Kallis, Wisby Strand och Strands Veranda. Vi kan även effektivisera oss via avtal och kommunikation genom att samarbeta med dem, dess befintliga partners och kontakter.

• säger Johan Acar, ägare

Krönet by Visby har en av innerstadens bästa utsikter med vy över takåsar, glittrande hav och hamninloppet. Man har i folkmun kallats för "The number one viewpoint bar in Visby" och i år kommer inget ändras på det.