Inte mycket mer än ett fall framåt

Inte mycket mer än ett fall framåt

Resor och transporter är en av grundpelarna i ett välfärdssamhälle. Samtidigt blir fordonen alltmer hållbara i takt med att ny teknik introduceras. Detta är en utveckling som ska uppmuntras och inte motarbetas. Även om regeringen nu justerar vissa nivåer uppåt i sina förändringarna av reseavdragen så drabbas många som pendlar lite längre sträckor till sitt arbete hårt:

- Många behöver bilen både till, från och i jobbet. Reseavdraget är viktigt för att hushållen ska ha råd med detta. Det är bra att regeringen lyssnat till den kritik som framförts mot förslaget till nytt system, säger Anders Östberg på MRF. Förändringarna som görs nu är steg i rätt riktning, men inte tillräckliga.

De som bor i större städer och kan utnyttja kollektivtrafiken på ett någorlunda vettigt sätt gynnas av det nya systemet. Den föreslagna skattelättnaden utgår inte från de faktiska kostnaderna för resorna. Inte heller tar man tillräcklig hänsyn till tidsvinsten som görs för den som behöver bilen. Avståndsgränsen på 1,5 respektive 3 mil, beroende på var i landet man är bosatt, är också begränsande. Det blir svårare för den som behöver bilen i vardagen.

Samtidigt kommer vittnesmål från hela landet om hur människor har fått ökade kostnader för sina bilresor då priset på drivmedel är mycket högt. Priserna påverkas nu av många faktorer, främst det hemska kriget i Ukraina, och det som förenar dem är att de alla pressar priserna uppåt.

- Vi efterlyser mer långsiktigt hållbara åtgärder, avslutar Anders Östberg. Människor måste kunna äga och köra bil för att klara av sitt livspussel.