Vägtrafiken allt mer hållbar

Vägtrafiken allt mer hållbar

Antalet omkomna i vägtrafiken var rekordfå under maj månad, bara 8 personer. Det är den lägsta siffran någonsin och en halvering jämfört med föregående år. Det innebär att båda de två viktigaste problemen med vägtrafiken snabbt minskar. Koldioxidutsläppen minskade hela 23% i nya bilar föregående år och olyckorna blir allt färre.

-I takt med att andelen av trafiken som utförs med bilar som har aktiva säkerhetssystem växer och viktiga vägar mötessepareras kommer olyckorna att minska ännu mer, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF. Elektrifieringen innebär samtidigt att utsläppen kommer att minska kraftigt de närmaste åren. Motiven för att beskatta bilismen minskar därför. Samhällsplaneringen bör utgå från att bilismen i framtiden är hållbar och kommer att efterfråga av fler grupper i allt större utsträckning.

Länk till Transportstyrelsen: