MRF:s generalagentenkät - andra raka för Mercedes-Benz kommersiella fordon

Det är landets MRF-anslutna märkesåterförsäljare som har betygsatt affärsrelationen med sina generalagenter på över 140 viktiga punkter.

Årets generalagentenkät toppas av Mercedes-Benz kommersiella fordon. Det är för andra året som märket är i topp. På andra plats följer Volvo Personbilar och på tredje generalagenten för Subaru.

Det är 21:a året som Sveriges märkesåterförsäljare betygssätter sina generalagenter på över 140 punkter som påverkar hela verksamheten; bilhandel, verkstad och reservdelar. Resultaten är tydliga speglingar av styrkor och svagheter hos de 27 största svenska generalagenterna.

– Det är ju främst genom sin uppbyggnad, kontinuitet och höga svarsfrekvens som GA-enkäten har fått sin position, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF och enkätgeneral. I år är svarsfrekvensen hela 74 procent.

– Genom åren har GA-enkäten blivit ett viktigt förbättringsverktyg när det gäller samarbetet mellan återförsäljarföreningarna och generalagenterna. Goda relationerna mellan leverantören och återförsäljaren återspeglas ofta gentemot slutkund, fortsätter Johan.

– I år har vi dessutom kortat ner tiden mellan enkätens genomförande och presentationen med fyra månader vilket ger bättre möjligheter att arbeta med materialet för alla parter, avslutar Johan.

Mercedes-Benz kommersiella fordon har fokuserat på att stärka eftermarknaden. – Vi är mycket nöjda med resultatet, men det är farligt att tro att det räcker, säger Frank Braband, chef för kommersiella fordon.

Som branschorganisation lägger MRF stor vikt vid en bra fungerande affärsrelation byggd på en ömsesidig, öppen och konstruktiv dialog mellan generalagent och märkesåterförsäljare.

Hela enkätresultatet och kommentarer finns på www.mrf.se/ga-enkaten och i tidningen Motorbranschen, där även fler analyser kan läsas.

Dokument: Hela Rankinglistan 2016

För ytterligare information kontakta Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF,

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.