Verkstäder kan tvingas tacka nej till försäkringsbolagen

Verkstäder kan tvingas tacka nej till försäkringsbolagen

Flera av MRFs medlemsföretag inom verkstad tvingas nu fundera på hur framtidens verksamhet behöver förändras. När de nya förslagen på ersättning från försäkringsföretagen presenterades kan det vara bättre att tacka nej till uppdrag gällande maskinskadereparationer från försäkringsbolagen för att verkstäderna ska kunna överleva de ökade kostnaderna i sin verksamhet.

- Vi måste snart rekommendera våra medlemsföretag att dra ner på personal och se över alla kostnader, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF. Inte för att det saknas uppdrag utan för att försäkringsbolagens ersättningar inte hänger med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället.

Under hösten har ett av de större försäkringsbolag skickat ut brev till de verkstäder som de har ett samarbetsavtal med. Brevet innehåller ett erbjudande om en mindre procentökning på timdebiteringen verkstaden har från bolagen. Det hela går ut på att verkstaden får 11 kronor mer per timme för varje procent de ger försäkringsbolaget i reservdelsrabatt.

- Bilverkstäderna lämnar redan 10 procent i rabatt på reservdelar till bolagen. Det är oförskämt att tro att en bilverkstad skulle gå på ett sådant löjligt erbjudande i dessa tider med kraftigt ökande kostnader, fortsätter Joachim Due-Boje.

Bara uppvärmningskostnaderna för en genomsnittlig verkstad kan ha fyrdubblats under hösten jämfört med 2021. Och nu väntar en nervös tid för verkstäderna inför de kalla månaderna.

- Om en verkstad överhuvudtaget ska ha råd att driva sin verksamhet måste bolagen komma ikapp ersättningen för mek- och skadereparationer, säger Joachim Due-Boje.

Vi på MRF vill att ni som medlemsföretag verkligen förstår vad det innebär att teckna avtal som löper på en längre period och vilka konsekvenser uppsägningstiden i avtalen innebär. Här är det viktigt att förstå att en mindre partner inte ska betala det samma som en stor partner. Hur eventuella reservdelsrabatter till partners påverkar er rörelse är också viktigt att förstå innan man tecknar ett avtal med reservdelsrabatt.

- Det är alltför många företag som skriver på avtal utan att inse vad innebär för den egna verksamheten, säger Jan Olvenmo, ansvarig Lack- och skadesektionen på MRF. Vi på MRF kan bara rekommendera att ni verkligen sätter er in i er egna kostnadsutveckling och effekter av ett avtal med olika rabattrappor innan ni skriver under.

På MRF har vi hjälpmedel för att räkna ut egna kostnader och nivåer via verktyget MRF Kalkyl samt att vi kör utbildningar i Avtal och förhandling. Vid denna utbildning går vi bla igenom effekter av rabatter material, påslag timdebitering och annat. Nästa utbildningstillfälle är redan planerat till 10 november.

Boka här https://www.bokning.mrf.se/boka/utbildning/avtal-och-forhandling-for-verkstad/686?link_id=UR5FTanNlM1k9

MRF Kalkyl är ett hjälpmedel som hjälper och räkna ut era produktionskostnader dvs vad det kostar att driva er verkstad per timme, därför kommer MRF att under varannan fredag med start den 28 oktober hålla en timmes webbhjälp för MRF kalkyl där ni som medlemsföretag som har MRF kalkyl kan logga in kostnadsfritt och få hjälp med hur ni ska fylla i MRF kalkyl.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.