Social företagare vann Årets Kvinnliga Stjärnskott

Moa Gürbüzer från MRG Wines vann Årets Kvinnliga Stjärnskott i den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year 2018.

– Det är en ära att få denna utmärkelse. Det uppmärksammar att det går att kombinera sociala insatser med företagande, säger Moa Gürbüzer.

Den tjugotredje upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year avgjordes under torsdagen i Blå hallen i Stockholms stadshus. Priset för Årets Kvinnliga Stjärnskott gick till Moa Gürbüzer, grundare av MRG Wines som tillverkar alkoholfria viner. Motiveringen från juryn löd:

Viljan att förändra samhällets värderingar blev starten för Moa Gürbüzers företag. Ingen trodde på hennes idé, men Moa gav aldrig upp. Hon kombinerar målmedvetet arbete med modern teknik och traditionellt hantverk för att förverkliga sin dröm – att den vanligaste frågan på krogar och restauranger ska vara: Vin med eller utan alkohol?

– Det är en stor ära att få bekräftelse på hur viktigt det är att ha ett socialt engagemang i sitt företagande. Det är ett uppmärksammande att sociala problem också kan spela roll i affärssammanhang. Det känns fantastiskt att fler har en vision om ett annat samhällsklimat, säger Moa Gürbüzer.

Moa Gürbüzer hamnar i och med utmärkelsen som en av 60 framgångsrika kvinnliga företagare runt om i världen att uppmärksammas av EY Entrepreneur of the Year.

– Jag är stolt över att sätta västra Sverige och Göteborg på kartan i ett internationellt företagar-sammanhang.

Moa Gürbüzer jobbade under tjugo år som terapeut och träffade familj efter familj som fallit samman på grund av missbruk. Ur den erfarenheten kom idén att jobba med alkoholfria viner. Efter decennier av psykologiskt arbete med de drabbade ville hon göra något praktiskt för att faktiskt försöka ändra hela samhället och dess alkoholkultur.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

MRG Wines är ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar kvalitetsviner helt utan alkohol. Vår vision är att göra alkoholfria viner mer tillgängliga och att genom hög kvalitet vända upp och ned på gamla föreställningar och normer om alkoholfritt vin.

Moa Gürbüzer

Presskontakt CEO +46 (0)70 767 83 85