Hundratal talare på Mötesplats Samhällssäkerhet

Mötesplats Samhällssäkerhet är en viktig konferens för frågor om totalförsvar, strategiskt säkerhetsarbete och krisberedskap.
    Deltar gör ett statsråd, generaldirektörer och drygt 100 andra intressanta talare.
    - Samtal och utveckling av samhällets säkerhet en av de viktigaste samtidsfrågorna, säger Dan Eliasson, generaldirektör på MSB.

Att mötas för ett säkrare Sverige har aldrig varit viktigare. Mötesplats Samhällssäkerhet arrangeras 19-20 november på Kistamässan i Stockholm. Det är en tvådagarskonferens med 36 seminarier och parallell utställning där hundratal representanter från företag och organisationer kan nätverka och presentera praktiska lösningar för ett säkrare och tryggare Sverige.

GD-besök
    Dan Eliasson, generaldirektör på MSB, kommer att delta i konferensen. Det gör även hans motsvarighet från Norge, Cecilia Daae. Även Sveriges inrikesminister Mikael Damberg finns på plats.

- Vi lever i en sårbar värld, kanske har vi aldrig varit så sårbara som just nu med vårt beroende av exempelvis fungerande it och el. Därför är samtal och utveckling av samhällets säkerhet en av de viktigaste samtidsfrågorna, säger Dan Eliasson.

Han fortsätter:

- Cecilie Daae, från DSB i Norge, är en fantastisk kollega som deltar under konferensen. Jag tycker att vi förhåller oss till samhällssäkerhet på ett mycket likartat sätt. Jag känner trygghet när kollegor som jag har stor respekt för resonerar och problematiserar frågor på samma sätt som vi gör i Sverige. Det ger någon form av kvalitetsstämpel även på vårt eget arbete, att vi läser världen och möter utmaningar på ett likartat sätt. Det ger också det nordiska samarbetet en särskild styrka att vi faktiskt tänker rätt lika.

Två fullspäckade dagar
    Under två dagar kommer deltagarna att förkovra sig i frågor som bland annat rör totalförsvaret, strategiskt säkerhetsarbete och krisberedskap.
    Vad ser du mest framemot under konferensen?
    - Det ska bli spännande att se om man kan spåra hur mycket totalförsvarsplaneringen har påverkat krisberedskapen. Många verkar ha fått ny kraft i arbetet, jag misstänker, och hoppas, att totalförsvarsplaneringen fungerar som en hävstång för att höja krisberedskapen, säger Dan Eliasson.

Sex teman
    Årets konferens har sex huvudteman:

• Klimatförändringar och extrema väderhändelser.
    • Digitaliseringens möjligheter och risker.
    • Organiserad brottslighet, våldsbejakande extremism och terrorism.
    • Demokrati, påverkan och samhällets motståndskraft.
    • Samhällets sårbarheter, beroenden och resurser.
    • Att förbereda samhället för kris.

Ett par exempel på seminarier är:

• "Att leda storskalig kris". MSB:s chef för den operativa avdelningen, Anneli Bergholm Söder, kommer att delta i ett seminarium tillsammans med Ylva Jonsson Strömberg, krisberedskapschef på Röda korset och Fredrik Jonsson, beredskapsdirektör vid Jönköpings länsstyrelse.
    • Regeringens utredare Barbro Holmberg kommer tillsammans med Fredrik Bynander, försvarshögskolan, att diskutera Totalförsvarets framtida organisation.

Dan Eliasson och hans kollegor från Norge och Finland samtalar efter inrikesminister Mikael Dambergs anförande under rubriken ”Säkerhet i en osäker tid”.

Samtliga seminarium och dess tider hittar du på Mötesplats Samhällssäkerhets webbplats.

Media är välkomna att delta
    Media är varmt välkomna att delta i konferensen. Här kan du ackreditera dig.