Gailhardou vald till vice ordförande i LIF

Marc Gailhardou, vd för MSD, har valts till ny vice ordförande för läkemedelsindustriföreningen, LIF. På årsstämman valdes samtidigt Malin Parkler, vd för Pfizer, till ny styrelseordförande. Marc Gailhardou har varit ledamot i LIF styrelse sedan 2017. LIF är i dag en aktiv och trovärdig partner i dialogen med andra aktörer inom hälso- och sjukvårdssektorn.

-Vi står inför en revolutionerande tid inom forskning och utveckling av ny medicinsk innovation. Samtidigt har vi stora utmaningar i hälso- och sjukvården, dels socioekonomiska men även strukturellt till följd av den demografiska utvecklingen. Vi behöver hitta lösningar för att snabbt ge patienter tillgång till bästa behandlingen. Tillsammans med en stark tech-sektor kan läkemedelsindustrin fortsätta bygga Sverige som en framstående Life Science nation. Jag ser fram emot att tillsammans med styrelsen accelerera den digitala transformationen av vårdsystemet i Sverige, till förmån för varje individ, säger Marc Gailhardou.

• Medicinsk forskning

• företagsnyheter