Gå direkt till innehåll
Sarah Aiosa på plats i Sverige, efter att ha lett MSD i Sverige från USA under pandemins början.

Sarah Aiosa på plats som VD för MSD i Sverige

Sarah Aiosa som i slutet av november förra året utsågs till VD för MSD i Sverige och har lett företaget från USA sedan i februari flyttade till Sverige i augusti och kommer nu att vara på plats i Stockholm.

”Det är ett privilegium att leda MSD i Sverige och att bidra till ett mer hälsosamt Sverige idag och imorgon. Samarbete och långsiktiga relationer är en viktig del av att kunna göra ett varaktigt avtryck i den svenska hälso- och sjukvården.”, säger Sarah Aiosa, VD för MSD i Sverige.

Sarah, som redan är väl inarbetad i den svenska organisationen, kommer att fortsätta arbetet framåt i det starka momentum vi har med våra innovationer, bland annat inom immun-onkologi och vacciner, samt att driva MSD Sveriges agila transformation vidare.

Sarah kommer senast från en global roll på MSDs huvudkontor i New Jersey där hon ledde det globala kommersiella samarbetet med Astra Zeneca om Lynparza och Koselugo. Hon kommer med omfattande erfarenhet från både globala strategiska och operativa roller i flera terapiområden i flera företag.

Sarah började på MSD 2016 i den globala marknadsorganisationen för lungcancer och har sedan dess haft flera befattningar med ökande ansvar med bas i USA. Det här är hennes första internationella uppdrag.

Sara har en Master of Public Health från Johns Hopkins University samt en kandidatexamen i biologi från Rutgers University.

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter här. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

MSD