Tellgren tillbaka - till drömjobbet

”Mitt drömjobb, säger Jakob Tellgren när han berättar att han blir vice president och ansvarig för MSD i Norden och Baltikum. Hela regionen har en stark attraktionskraft och en växande life science-industri och det ska bli roligt att få vara med och bidra till utvecklingen av hälsa och välfärd för medborgarna i alla länder inom regionen”. Tellgren tillträder sin nya roll den 1 juli.

Tellgrens starka drivkraft nu är att vi behöver fortsätta investera i life science i regionen för att fortsätta hålla försprånget inom området. ”-Vi som global aktör är intresserade av både det digitala klimatet och de forskningsresurser länderna i regionen erbjuder i form av teknisk kompetenshöjd, systemstruktur, tillgångar som kvalitetsregister och hälsodata samt en framtidsaspirerande vision. Det kommer att gynna forskningen och öka våra investeringar i kliniska prövningar i regionen”, menar Tellgren. Länderna i regionen är dessutom öppna och intresset att samverka mellan akademi, vård, näringsliv och politik ger oss möjlighet att testa nya affärsmodeller, så att vi snabbt kan ge patienter tillgång till nya behandlingar.

Den digitala transformationen av sjukvård och samhälle bidrar till nya möjligheter och utmaningar, där vi som global aktör kan ta en ledarposition. Tellgren har även varit del av företagets digitala transformation och ser stora möjligheter i nya partnerskap med tex tech-industrin.

Tellgren som började på MSD redan 2001 var VD för MSD i Sverige under åren 2014-1. Under sin VD-tid var han en drivande kraft i att flytta företaget till Hagastaden i Stockholm för att komma närmare kunderna och sitta mitt i det växande life-science-klustret runt Karolinska Institutet och Karolinska universitetssjukhuset i Hagastaden.

Tellgren var även en av arkitekterna bakom det långsiktiga partnerskapet mellan Karolinska Institutet och företagets globala forskningsavdelning CORE, som signerades 2016.

Jakob Tellgren har sedan han lämnade Sverige haft sin bas vid huvudkontoret i Kenilworth, NJ i USA, där han först varit globalt ansvarig för MSDs diabetesområde och sedan ett drygt år är Tellgren marknadschef för MSD International. Tellgren övertar posten som MSDs chef för Norden och Baltikum efter danske Steffen Brygger-Lund som varit stationerad i Danmark och som nu går i pension.

-Jag kommer att ha min bas i Stockholm, vilket ger möjligheten för familjen att flytta hem till Bromma igen, berättar Tellgren entusiastiskt, när Pharma Industry får tag på honom över telefon när han står mitt bland flyttkartongerna i Westfield, New Jersey i USA.

• företagsnyheter