Marie Ohrlander – Policy- och kommunikationsdirektör på MSD

Marie Ohrlander blir Policy- och kommunikationsdirektör på MSD och påbörjar sin tjänst den 3 januari. Marie ersätter Ulf Janzon som kommer att vara kvar som senior advisor till dess att han lämnar MSD i juli 2018.

– Det blir både roligt och utmanande att vara en del av ett innovativt och engagerat företag som samtidigt har så många kliniska studier i Sverige, säger Marie. Innovation är aldrig starkare än den svagaste länken och därför hoppas jag kunna bidra till att alla i behov av innovativa läkemedel och vacciner ska få tillgång till dem i tid. Tillsammans med beslutsfattare, vårdpersonal, akademi, patienter och industri kan och vill vi bidra med att främja innovationsklimatet i svensk hälso-och sjukvård.

– Jag välkomnar Marie som förstärker vår ledningsgrupp med ytterligare en affärsdrivande kraft, säger Marc Gailhardou, VD på MSD. Tack vare hennes breda nationella och internationella erfarenheter inom Hospital Care och Life science kommer hon att kunna göra skillnad för patienter och folkhälsa i Sverige.

Maries viktigaste uppgifter i sin nya roll på MSD kommer att innebära att driva och leda företagets viktigaste policy- och kommunikationsfrågor i en tid där både policy och kommunikation blir en allt viktigare del av svensk hälso- och sjukvård.

Marie har en kandidatexamen i biomedicin från Karolinska Institutet och har 20 års erfarenhet inom life scienceindustrin såväl inom Primary Care som Hospital Care. Hon kommer närmast från Gilead som Nordic Head of Governmental Affairs och dessförinnan arbetade hon i London som Associate Director Commercial Operations med ansvar för Europa, Mellanöstern och Australien.

• företagsnyheter