Marie Ohrlander, ny Policy- och kommunikationsdirektör på MSD Sverige.

Marie Ohrlander – Policy- och kommunikationsdirektör på MSD

Marie Ohrlander blir Policy- och kommunikationsdirektör på MSD och påbörjar sin tjänst den 3 januari. Marie ersätter Ulf Janzon som kommer att vara kvar som senior advisor till dess att han lämnar MSD i juli 2018.

– Det blir både roligt och utmanande att vara en del av ett innovativt och engagerat företag som samtidigt har så många kliniska studier i Sverige, säger Marie. Innovation är aldrig starkare än den svagaste länken och därför hoppas jag kunna bidra till att alla i behov av innovativa läkemedel och vacciner ska få tillgång till dem i tid. Tillsammans med beslutsfattare, vårdpersonal, akademi, patienter och industri kan och vill vi bidra med att främja innovationsklimatet i svensk hälso-och sjukvård.

– Jag välkomnar Marie som förstärker vår ledningsgrupp med ytterligare en affärsdrivande kraft, säger Marc Gailhardou, VD på MSD. Tack vare hennes breda nationella och internationella erfarenheter inom Hospital Care och Life science kommer hon att kunna göra skillnad för patienter och folkhälsa i Sverige.

Maries viktigaste uppgifter i sin nya roll på MSD kommer att innebära att driva och leda företagets viktigaste policy- och kommunikationsfrågor i en tid där både policy och kommunikation blir en allt viktigare del av svensk hälso- och sjukvård.

Marie har en kandidatexamen i biomedicin från Karolinska Institutet och har 20 års erfarenhet inom life scienceindustrin såväl inom Primary Care som Hospital Care. Hon kommer närmast från Gilead som Nordic Head of Governmental Affairs och dessförinnan arbetade hon i London som Associate Director Commercial Operations med ansvar för Europa, Mellanöstern och Australien.

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot några av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och Hiv. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Jenny Wahren

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter här. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

MSD