MSD fortsätter kampen mot flodblindhet med Nobelprisad forskning

MSD fortsätter sitt engagemang i att bidra till utrotningen av flodblindhet och elefantiasis. En ny donation om drygt 2,6 miljoner kronor som hanteras via Mectizan® Donation Program (MDP) ska fördelas till tio hjälporganisationer som arbetar för att utrota flodblindhet och elefantiasis i Afrika. MSD-forskaren Dr. William C. Campbell tilldelades nobelpriset i fysiologi eller medicin för sitt bidrag till att utveckla ivermektin, det verksamma ämnet i Mectizan® för behandling av flodblindhet.

Mectizan® Donation Program har pågått i 30 år. 1987 fattade MSD beslut om att tillhandahålla läkemedlet ivermektin[1] i den omfattning som krävdes under nödvändig tid för att eliminera flodblindhet. I december 2015 tilldelades Dr. William C. Campbell nobelpriset i fysiologi eller medicin för sitt bidrag till att utveckla ivermektin, det verksamma ämnet i Mectizan® för behandling av flodblindhet.

– MSD beslutade att donera ivermektin för att det var det enda rätta. Det var ett historiskt beslut att ge bort läkemedlet. MSD var det första företaget som gjorde det och därefter började även andra göra det, sa William C. Campbell då han besökte MSD i Hagastaden i samband med Nobelveckan 2015.

Läs mer om den senaste donationen i det amerikanska pressmeddelandet

Fakta om Mectizandonationsprogrammet och utrotningen av flodblindhet och elefantiasis

Tidigare pressmeddelande om Mectizanprogrammet

Se filmen med Dr. William C. Campbell och Dr. Björn Thylefors, tidigare chef för MDP och ansvarig för uppbyggnaden av organisationen.

[1] Ivermektin, på de flesta marknader känt under varumäkesnamnet Stromectol®. Mectizan® och Stromectol® är inte godkända läkemedel i Sverige.

• företagsnyheter

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot flera av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och HIV. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.