Gå direkt till innehåll
Pojkar bör inkluderas i det nationella vaccinationsprogrammet och resurser bör tillsättas för att stärka elevhälsan.

Pressmeddelande -

Sverige väljer brett skydd mot HPV-relaterad cancer och sjukdom i barnvaccinationsprogrammet

MSD meddelar idag att företaget har ingått ett ramavtal med SKL Kommentus Inköpscentral AB angående MSD:s HPV-vaccin Gardasil 9 för Sveriges allmänna vaccinationsprogram för barn.

SKL Kommentus Inköpscentral valde Gardasil 9 tack vare att vaccinet ger ett brett skydd mot humant papillomvirus (HPV). Vaccinet, som innehåller skydd mot nio HPV-typer, ges enligt ett tvådosschema för barn mellan 9 och 14 år, därefter i ett tredosschema.

-Vi har med glädje mottagit beskedet att Sverige tar HPV-relaterad cancer och sjukdom på allvar. Med ett etablerat screeningprogram, ett brett skydd i barnvaccinationsprogrammet och dessutom möjligheten att följa upp utfallet i så kallad Real World Evidence forskning tar Sverige verkligen ledningen i kampen mot HPV-relaterad cancer, säger Marc Gailhardou, VD MSD i Sverige.

Orsakar cancer i bland annat livmoderhals, vulva och anus
HPV är Sveriges vanligaste sexuellt överförda infektion som drabbar såväl kvinnor som män. Uppskattningsvis drabbas 80 procent av oss alla av HPV-infektion någon gång i livet. De allra flesta märker inte av infektionen som vanligtvis läker ut av sig själv. Däremot läker inte infektionen ut för vissa och de löper ökad risk att drabbas av cellförändringar och olika former av cancer. I Sverige orsakar HPV varje år ungefär 800 fall av cancer i livmoderhals, vulva och anus samt 90 procent av all kondylom.

Sedan 2010 erbjuds flickor i årskurs 5 eller 6 i Sverige HPV-vaccination inom ramen för det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Under 2017 gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationen att även pojkar ska erbjudas HPV-vaccination i samma vaccinationsgprogram – frågan utreds av regeringen.

4 saker som föräldrar behöver veta om HPV

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot några av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och Hiv. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Jenny Wahren

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter här. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

MSD